MARTA ESPAR

Reis per a tots. La il·lusió de donar

Per aquestes dates es promouen diverses campanyes per garantir que el dia de Reis tots els infants rebran una joguina

Era el mes de desembre de l'any passat quan un pare i un fill van arribar amb un taxi carregat de joguines a un dels punts de recollida de la Creu Roja a Barcelona. Tan bon punt va entrar al magatzem, el nen, de 5 anys, va començar a indicar als voluntaris per a quina edat era adequada cada joguina. "Venim a ajudar els Reis", deia.

Iolanda Gargallo, directora de Creu Roja Joventut de Catalunya, explica que quan planifiquen la campanya, elaboren "estratègies perquè els més petits també hi puguin participar i es facin conscients que no tothom té les mateixes possibilitats". ¿Un exemple? En el díptic hi inclouen un retallable en què cada nen deixa un desig per a la campanya.

La Judit, de 9 anys, ja ha banyat els ninos, els ha esborrat la brutícia amb alcohol i els ha vestit amb la robeta acabada de rentar. Després els ha embolicat amb la seva mare i els ha dut a la parròquia del seu barri. Pensa en la nena que ho rebrà com un meravellós i únic regal de Reis. Els nens més grandets que ja han endevinat el gran secret ja poden fer de patges i participar també amb els seus pares a les campanyes solidàries de recollida de joguines, com la de la Creu Roja, la de Ràdio Barcelona, la del Centre Cristià dels Universitaris i Càritas, en col·laboració amb Ràdio Estel, o a través de les moltes parròquies de barri que hi ha a les diverses ciutats i pobles de Catalunya.

Tots implicats

I els adolescents? Gargallo va començar a dedicar les vacances de Nadal a preparar joguines i ajudar al magatzem de la Creu Roja quan tenia 16 anys -abans ja voltava per la casa, on, com si es tractés d'un esplai, s'ensenya als nens els valors de l'organització-. Ara en té 28 i explica que li va servir, per començar, "per deixar de sentir allò que els joves no s'impliquen en res" i també per sentir-se útil, justament durant els dies de vacances, quan "molts joves veuen que d'aquesta manera poden fer alguna cosa".

Aquesta jove directora insisteix en l'aprenentatge dels valors i subratlla, per exemple, que aquest any han donat un valor afegit a la campanya en demanar joguines que no siguin sexistes ni bèl·liques i, en canvi, que siguin coeducatives i que incitin a compartir, perquè el joc "és una eina pedagògica molt important".

Els petits, també

Per què és bo involucrar més els nens en aquestes campanyes? "Crec que és fonamental que els nens participin, tant petits com grans, en aquestes campanyes", assegura Maria Costa, directora d'investigació infantil i oci de l'Institut Tecnològic del Joguet (www.aiju.com). "A cada edat, per descomptat, se'ls explicarà i participaran de diferent manera, però fer-los partícips d'activitats solidàries sempre és convenient des del punt de vista educatiu, però especialment quan l'activitat és tan propera per a ells com el món del joc i les joguines", afegeix Costa.

"Si són joguines pròpies: escollir quines donarem, acomiadar-nos-en, preparar-les (rentar-les, arreglar-les)... i després portar-les és tot un aprenentatge", apunta Imma Marín, directora de la consultoria pedagògica Marinva (www.marinva.es) i presidenta d'IPA Spain, l'Associació Internacional pel Dret dels Nens i Nenes a Jugar. "Tant si són joguines que comprem per regalar a la campanya de Reis com si les reciclem, tan aviat com es converteixen en patges , s'estan comprometent, o bé perquè renuncien a un joc o bé perquè ens acompanyen a escollir-lo i a portar-lo al lloc de recollida". Marín recorda amb tendresa com cada any anava amb la seva mare a portar joguines a Ràdio Barcelona al carrer Casp. "A mi em feia tanta il·lusió com esperar a l'endemà a veure què m'havien portat a mi els Reis!", apunta Marín.

Noves o reciclades

Hi ha dos tipus de campanyes de joguines: les que recullen joguines, siguin de segona mà o noves, com les de la Creu Roja o la Cadena SER, i les que conviden a comprar un objecte per finançar la producció més barata de joguines, com, per exemple, la de la Fundación Crecer Jugando i Ràdio Nacional d'Espanya, que a través de la venda d'un bolígraf solidari per 5 euros aconsegueix que les empreses de l'Associació Espanyola de Fabricants de Joguines produeixin joguines més barates per enviar a països del Tercer Món.

Alberto Azcona, director de campanyes de la Fundación Crecer Jugando, dibuixa una imatge que ha vist amb els seus propis ulls en més d'una ocasió i que sempre li agrada recordar: en un poblet de l'Àfrica, una nena rep una nina nova dins de la seva capsa, embolicada. L'abraça i tarda més d'un dia a treure-la del seu embolcall per por que se li embruti.

Temps de crisi

¿Han disminuït les donacions per la crisi? Azcona explica que la crisi els ha afectat, "però no greument, perquè tot i que ha davallat la recaptació la gent continua sent solidària, i fins i tot s'ha fet més conscient d'una realitat que comença a afectar-nos a tots". En el concurs de contes solidaris que se celebra de manera paral·lela a la seva campanya Un juguete una ilusión , que ja va per la 14a edició, han recollit més de 500 contes de nens amb el tema del valor de l'amistat. "Ells s'adonen del que estem vivint", conclou Azcona. "Els nens reben inputs sobre notícies constantment, des de les converses amb grans fins al que senten a la televisió, i és molt positiu que els expliquem les problemàtiques socials, tant les que tenen lloc en altres entorns com les que es produeixen al nostre país", afegeix Costa.

Segons aquesta experta en consum infantil, els nens han d'entendre la realitat i comprendre que podem i hem d'ajudar-nos els uns als altres. "En la generació actual de nens europeus, sobretot els més grans, precisament per la quantitat d'informació a la qual estan exposats, els nens, a més de ser més sofisticats i tecnològics, mostren percentatges més alts de preocupació per temes d'interès social, com el medi ambient, la pobresa i altres temes de responsabilitat social", apunta la directora d'investigació infantil d'AIJU, un institut que va retratar en un estudi la generació dels nens actuals amb el nom de Now Generation. Segons l'informe, tot i ser una generació molt enfocada cap a ella mateixa, també són més sensibles als problemes dels altres. "Hem de potenciar aquesta inquietud i fer-los partícips d'accions de col·laboració social", conclou Costa.