ESTHER ESCOLÁN

Quin és el millor espai per estudiar?

És fonamental que l'infant es trobi còmode en un lloc fix, ben ordenat, apropiadament il·luminat i lluny de sorolls i distraccions

Quin és el millor espai per estudiar? / FOTO: CRISTINA CALDERER Zoom

La Mamen Sepulcre té 13 anys i enguany comença segon d'ESO al col·legi Jaume Mimó de Cerdanyola del Vallès. Actualment utilitza les golfes de casa seva per fer els deures, on, a més d'un ampli escriptori on té prou espai per escriure, té ben a mà llapis, bolígrafs, paper, llibretes, grapadora, calculadora, etc., i pot consultar tranquil·lament llibres, diccionaris i altres materials de consulta que, mentre no els necessita, reposen en una imponent prestatgeria. "Si algun cop he de consultar molts materials de manera simultània, tinc una tauleta auxiliar on deixo els llibres o apunts que en aquell moment no necessito", explica la Mamen. La seva cadira és de rodes i graduable en alçària.

El pas entre la primària i la secundària també va marcar un abans i un després en l'espai que dedicava a fer els deures de l'escola. Ella mateixa ho explica: "Abans sempre estudiava a l'habitació, on tenia un escriptori, però en començar l'ESO vaig decidir que volia tenir un espai més ampli per fer deures", de manera que va traslladar-se a les golfes. De passada, han tret l'escriptori de l'habitació, i ara hi té més espai. Ara bé, si ha d'estudiar o memoritzar dades, prefereix estirar-se al seu llit o al sofà del menjador perquè s'hi troba "més còmoda". De vegades també estudia al local de la seva mare perquè així, mentre recull les coses al final del dia, pot anar preguntant la lliçó a la seva filla.

Sense distraccions

Comptar amb un espai de treball i d'estudi en condicions és un factor molt important a l'hora d'obtenir uns bons resultats acadèmics. Per començar, cal buscar un lloc fix perquè la criatura adquireixi l'hàbit d'estudiar i fer els deures. La cap d'estudis de cicle mitjà i superior del col·legi Doctor Masmitjà de Girona, Mercè Hortoneda, afegeix que, a més, "és necessari que sigui un lloc on el nen o la nena tingui tot el que li cal per realitzar les tasques requerides i per no distreure's mentre les du a terme".

En principi, no cal que el noi o la noia treballi al seu escriptori o a la seva habitació, tot i que, de tota manera, és el lloc més adequat per diverses raons. La primera, que es tracta, majoritàriament, d'un espai propi allunyat dels sorolls i activitats pròpies de la resta de la família, de manera que el silenci i la tranquil·litat, tan necessaris per concentrar-se, estaran assegurats. A més, cal una disponibilitat total d'aquest espai, en qualsevol moment del dia. Evitar llocs de pas o elements que puguin distreure la canalla, com el mòbil, la televisió o l'ordinador quan no és estrictament necessari, també és recomanable.

Hortoneda afirma: "Tot i que és important que no hi hagi elements que puguin distreure, no es pot generalitzar, ja que tothom té la seva manera personal de treballar o d'estudiar. D'una banda, n'hi ha que necessiten música de fons, tenir companyia o sentir algun soroll ambiental, i, de l'altra, hi ha gent que necessita silenci absolut perquè es distreu amb qualsevol element extern". Sobre aquest tema, la Mamen apunta que l'espai que ella utilitza és reservat per a ella, i que només el comparteix "ocasionalment" amb el seu germà, el Pablo, de 16 anys i estudiant de segon de batxillerat, quan ha d'utilitzar l'ordinador que la família té a les golfes de casa. "Em concentro prou bé perquè no hi ha sorolls i la televisió que tenim aquí dalt sempre està apagada mentre faig els deures", afirma la Mamen, que també explica que el que sí que necessita tenir a la vista és el seu mòbil: "Compleix la funció de rellotge i em permet controlar el temps i no fer tard a les extraescolars".

Elements ambientals

La taula i la cadira que el nen utilitza per fer els deures i estudiar han de ser adequats a la seva alçada. Un mobiliari que ha de ser còmode, acollidor i en colors neutres que aportin tranquil·litat a la criatura. La taula, preferentment de fusta, ha de ser força àmplia i tenir prou espai per contenir el material necessari per dur a terme cadascuna de les tasques, a més d'un espai per a l'ordinador, un element indispensable de consulta per als nens i nenes avui en dia. Tot el que estigui sobre l'escriptori s'ha de posard'una manera ordenada. És a dir, els papers poden descansar sobre unes safates; els bolígrafs, llapis, regles, tisores, etc., als seus corresponents pots, i la calculadora, el compàs i els estoigs, a la calaixera que solen incorporar la majoria dels escriptoris. Si no, un book amb rodes és igualment útil; si, a més, es col·loca sota la taula, estalviarem espai.

Un tauler de suro amb un calendari, l'horari escolar, les dates importants, algun recordatori i elements decoratius que dinamitzin l'ambient però no distreguin els més petits també faran que l'espai els resulti més atractiu a l'hora d'estudiar i fer els deures, una tasca que algun cop els fa molta mandra. És un tràngol que passarà millor si l'estudiant en qüestió també té a mà un got d'aigua per beure sense haver d'anar cada dos per tres a la cuina, una interrupció que pot fer menys eficient la feina.

Per acabar, cal mantenir una temperatura agradable a l'hivern i suau a l'estiu. A més, poder ventilar l'espai cada cert temps també és clau a l'hora de facilitar la capacitat de concentració de l'infant.

Treballs en grup

Tal com hem dit anteriorment, hi ha altres habitacions de la casa que podrien servir als més petits per fer els deures, sempre que siguin un espai lliure d'interrupcions i de distraccions. Cada persona és un món i cada situació, diferent. Per tant, i tot i que caldria evitar el menjador com a lloc de treball o d'estudi, Hortoneda apunta que "tot depèn del tipus de treball que s'hagi de realitzar, ja que no és el mateix preparar un examen que fer un treball en equip o una manualitat: en aquests casos el menjador o la sala pot esdevenir un lloc adequat". Pel que fa a la biblioteca, Hortoneda considera que pot ser "un bon lloc per adquirir determinats hàbits lectors, el gust per la lectura, realitzar activitats de llengua, buscar informació, consultar llibres especialitzats, etc." Pel que fa a l'estudi, la cap d'estudis del col·legi Doctor Masmitjà de Girona afirma que la biblioteca "pot ser una altra opció, però tot depèn, un cop més, de cada persona".

A l'hora de fer un treball en grup, el primer que la Mamen té clar és que prefereix no fer-ho a la biblioteca, perquè no s'hi concentra prou. "Em passa igual si intento estudiar a la biblioteca de l'escola: sempre t'acabes trobant algú que coneixes, comences a parlar i el que menys fas és estudiar", afirma. Sobre els treballs en grup, la Mamen explica: "Si els fem a casa meva i som dues o tres persones, treballem aquí a les golfes, perquè hi tenim prou espai. Si som més persones, ocupem la taula del menjador; com que els meus pares encara estan treballant i el meu germà fa per desaparèixer , hi trobem la tranquil·litat que necessitem".

D'opcions a l'hora d'estudiar n'hi ha per a tots els gustos, però el més important a l'hora de trobar el millor espai perquè la canalla estudiï i faci els deures és que sigui un lloc fix, allunyat de tota distracció possible, còmode i ordenat, amb una bona temperatura ambient i ben il·luminat.