Què podem fer?

Quan fan campana

Una cosa és fer campana de tant en tant i una altra fer-ho de manera continuada. Quan això passa hi ha un problema al darrere. José Esteller, psicòleg de Cessem Psicologia i Aprenentatge, apunta cap a una única direcció: la falta afectiva que senten aquests joves, que els porta a buscar afecte en el seu grup de joves com ells o en la mateixa llar. Perquè, com explica aquest especialista, no tots els adolescents que falten a classe ho fan per reunir-se amb els seus amics. Alguns, simplement, ho fan per fugir del col·legi i rebre atenció dels pares. Tanmateix, el que solen obtenir amb aquesta conducta són esbroncades, sermons i càstigs paterns. Unes mesures de dissuasió que Esteller considera poc efectives: a les dues primeres, pel seu caràcter reiteratiu, els joves s'hi acostumen de pressa, i la tercera, si no és immediata i intensa, perd sentit. Què cal fer llavors? Si hem arribat tard a la prevenció, hem de descobrir què els passa i valorar-los sempre. "Els pares estem acostumats a valorar el comportament extraordinàriament bé i res més. Quan el nen se sent valorat en tot el que fa, sigui en l'àmbit acadèmic o personal, és difícil que tingui poca autoestima, que tinguin forats afectius i, per tant, que falti a classe".