PALOMA ARENÓS

Què, pares, en fem un a tres sets?

De pares sedentaris, fills sedentaris. Això es pot combatre fent esport en família. Aporta beneficis físics i emocionals

De pares sedentaris, fills sedentaris. Un estudi fet per experts de la Universitat de la Rioja i publicat al Journal of Sports, Science and Medecine mostra que els hàbits i l'educació dels pares repercuteixen en l'activitat física dels adolescents i que, a més, la probabilitat que no facin esport es multiplica per quatre si els progenitors són sedentaris.

La mostra consultada comprèn 1.978 alumnes, d'entre 12 i 16 anys i escollits aleatòriament, i detalla que el 78,4% dels joves fan activitats esportives en el seu temps lliure, el 18,5% han deixat de practicar-les i el 3,1% mai n'han fet. "És quatre vegades més probable que un adolescent sigui físicament inactiu quan els seus pares mai han participat en activitats esportives en el seu temps lliure, mentre que quan els adults donen gran importància a la seva activitat física, el sedentarisme dels seus fills es veu minimitzat", subratllen els investigadors.

La investigació ha descobert que és "tres cops més probable que les noies evitin fer exercici en el seu temps lliure en comparació amb els nois". Pels autors, el gènere s'erigeix com un factor molt associat amb aquestes pràctiques. Tot plegat són xifres bastant contundents que posen de manifest el paper essencial dels pares per aconseguir que els seus fills siguin persones actives ara i en un futur.

Família poliesportiva

Aquest, però, no és el cas de la Càrol, una nena de Corbera de Llobregat que avui fa 11 anys, filla del veterà acupuntor Josep Maria López i Corominas i de la naturòpata i psicoterapeuta floral Llúcia Abad, que formen una família poliesportiva. La Càrol practica tenis a la Societat Esportiva Corbera (SEC) des de fa sis anys, però és una apassionada del moviment físic des de ben petita. "A l'escola fem educació física dos dies a la setmana, però jo m'entreno tres dies a tenis, a més de les competicions del cap de setmana. El tenis i el ball són la meva passió i de gran m'agradaria combinar-ho, però encara no se m'ha acudit com", assegura rient. La Càrol és energia pura. "A casa els pares sempre m'han ensenyat la importància de l'esport per estar més bé físicament i també d'ànims i bon humor". "Els dissabtes a la tarda vaig a un esplai del SEC on fem jocs, balls i piscina. No parem quiets!", exclama. I sempre que té una mica de temps lliure acompanya el seu pare amb la bicicleta o a córrer mentre ell s'entrena. La nena reconeix que té molts companys a l'escola que "estan tot el dia asseguts, molt enganxats a les consoles i a la televisió i no fan res: això no és vida sana", conclou.

Aquesta devoció pel moviment és genètica. El pare, Josep Maria López, va ser futbolista professional durant 10 anys -un a Primera Divisió amb el Sabadell- i entrenador de futbol durant 14 anys. En l'última dècada s'ha aficionat al tenis, un esport que practica amb amics i família, i ho combina, sempre que pot, amb l'atletisme, les excursions i el muntanyisme. Amb més de 30 anys d'experiència com a terapeuta, des de la seva consulta d'acupuntura de Sabadell recomana "incorporar l'activitat física a les rutines de la família i treballar en equip contra el sedentarisme". "A més de les millores físiques evidents que comporta, reforça els lligams familiars, genera endorfines i fa que tinguis un record positiu i agradable de l'esport i, per tant, en seguiràs practicant".

La Llúcia Abad, que també és acupuntora i té consulta a Corbera de Llobregat i Molins de Rei, és la tercera pota d'aquesta família multiesportiva. Amb 53 anys recorda que va ser "una de les primeres catalanes a practicar esports d'aventura, especialment pònting i barranquisme, fa 25 anys". "Llavors no portàvem neoprè, sinó banyador i xancletes, eren altres temps", apunta, orgullosa. Quan el seu fill gran, el Gerard, era petit el portava a jugar a tenis: "Mentre l'esperava m'hi vaig anar aficionant i vaig començar a jugar-hi, també. Ho he fet des dels 31 fins als 51 anys. Ara en tinc 53 i fa dos anys que he descobert el pàdel i em va genial: em fa pujar endorfines, redueix la retenció de líquids, regula el sucre i, en definitiva, em fa feliç perquè gaudeixo molt amb la colla d'amigues". Per cert, totes gairebé una dècada més joves que ella.

Abad creu que la pràctica d'esport entre pares i fills "és un dels moments més saludables per compartir en família, beneficiós en tots els sentits": "Millora la comunicació, a més del nivell físic i emocional. I si es practica a l'aire lliure, ja sigui fent excursions, caminant, bicicleta, jocs... t'emportes tots els beneficis del sol i l'aire net", diu.

Rutines diàries

La sabadellenca Gemma Solé va treballar 9 anys com a auxiliar de clínica a l'Hospital Parc Taulí i després es va formar com a monitora de fitness i pilates per canalitzar la seva passió per l'esport i la vida sana. Fa 16 anys que és tècnica esportiva i en els últims temps fa classes i és entrenadora personal al Punt Centre Fitness de Sabadell. Solé pensa que mai és massa aviat per començar a cuidar el cos: "Els nens poden ser tan propensos com els adults a patir estrès i tensió, i aprendre bons hàbits quan s'és jove els beneficiarà quan siguin adults". Solé, que també és mare, opina que és molt important tenir en compte que "els nens passen hores asseguts a l'escola, a casa estudiant o jugant a les consoles, carreguen motxilles i pateixen una tensió particular en èpoques d'exàmens".

Relació relaxada

També proposa acompanyar aquesta activitat física tan necessària de "menjars sans i divertits i de petits hàbits d'activitat física, com ara deixar el comandament a distància del televisor en un prestatge i fer que s'aixequin del sofà cada vegada que volen canviar de canal o pujar a casa per l'escala en comptes d'agafar l'ascensor". "Això farà que comencin a cuidar el seu cos", assegura.

Per l'experta en fitness , quan es parla d'activitat física i criatures s'ha de pensar que "l'entrenament amb nens ha de ser, abans que tot, un procés d'aprenentatge i no de condicionament". "Aquest procés ajudarà a la formació de la persona, ¿i quina millor manera hi ha de fer-ho que compartir aquesta estona també amb el pare i la mare? Activitats tan senzilles com sortir a passejar, fer jocs a l'aire lliure, encistellar una pilota, nedar o senzillament jugar a l'aigua faran que la relació que tenim amb els nostres fills sigui més relaxada i fomentarem que siguin físicament més actius", conclou Solé.