Què fem amb la comprensió lectora?

Els nostres alumnes segueixen arribant a quart d'ESO sense un bon nivell en matemàtiques i en comprensió lectora. Ja fa temps que no aconseguim redreçar les xifres. Com que d'inversió econòmica no n'hi haurà, tot el contrari, suposo que si volem millorar haurem d'esprémer el capital humà. Amb el perfil d'alumnes amb què treballo m'adono que els adolescents actuals, a part que a casa no tenen gaires referents lectors, han mamat un món que s'interpreta amb imatges. Que una imatge val més que mil paraules és el seu punt de partida, i és evident que davant d'una pantalla o un dossier amb exercicis, els seus ulls busquen les imatges abans que la lletra. Normalment si n'hi ha massa s'atabalen i em pregunten, segurament per comoditat però també per incapacitat, que què s'ha de fer, com si no sabessin llegir. I dono fe que -almenys mecànicament- en saben. En canvi, ja posats a llegir, fer-ho en una pantalla no els suposa cap problema. Això dóna esperança als que estan invertint en llibres digitals. El futur és encara difícil de predir, però sembla que tard o d'hora passarem dels llibres en paper a les biblioteques virtuals. Si això farà llegir més els adolescents ho dubto.

Referents

Recentment la Generalitat ha decidit aplicar un pla impulsor de la lectura. Jo mateix l'estic introduint en els meus alumnes de segon d'ESO. El resultat és que molts alumnes han escollit el llibre El diari d'en Greg , que inclou text i dibuixos, en detriment de novel·les juvenils més convencionals. Els agrada i hi estan enganxats, tot i que està pensada per a un públic lector tres o quatre anys més jove.

Fent una projecció de futur, i parlant amb col·legues tant del món de l'educació com de l'edició, crec que d'aquesta transformació dels formats en sortirà un nou gènere híbrid i relativament nou. Dic relativament perquè sempre quedarà el gust per les bones històries. Ara bé, ens arribaran amb una barreja de text avantguardista i espectacle visual, res més lluny del mític negre sobre blanc. Empreses com Apple estan avançant-se al futur, un futur que haurà d'encertar de ple les necessitats dels actuals adolescents. Però no hem de patir, perquè aquestes empreses invertiran molts diners a aconseguir que el que ofereixen -si és escrit, millor- es comprengui a la perfecció.