La pitjor mare del món

Quadern d’estiu. Unitat 8. Oratòria

Quadern d’estiu. Unitat 8. Oratòria / GETTY Zoom

Aquesta unitat és eminentment pràctica per tal d’aconseguir elevar el teu nivell d’oratòria com a progenitor. També aviso que no és apta per a progenitors sensibles.

Material i espai

Aconsegueix corda, mocadors, tantes cadires com menors d’edat tinguis a càrrec (MEC), llapis i paper (o el mòbil o una tauleta digital o alguna cosa que escrigui). Després localitza un espai convenientment insonoritzat o allunyat de veïns torracollons dels que truquen a la Guàrdia Urbana quan el nen només fa tres hores que assaja amb el violí.

Preliminars

Enganya els teus MEC i afirma que si seuen a les cadires els compraràs la PS4 o el giny tecnològic que et demanen cinc vegades al dia. Llavors els dius: “Tanqueu els ulls, ben tancadets”. I, nyac, els lligues i els emmordasses suaument. Informa els teus MEC que ara practicaràs oratòria. I que si no es queixen els podràs treure el mocador de floretes de la iaia amb què els has emmordassat perquè et cal la seva col·laboració verbal. I que, com que no t’escolten mai, doncs ara, mira, ho hauran de fer.

Activitat 1

Intenta transmetre la següent informació: “Estic fart/a de recollir calçotets i calces brutes de terra i no penso fer-ho més i a partir d’ara ho fareu vosaltres”. Intenta-ho tantes vegades com vulguis però ho has de fer amb un màxim de quaranta paraules i un mínim de vint-i-dues. Cada vegada que et passis els teus MEC t’explicaran com van marcar aquell gol per l’escaire en aquell partit de fa tres anys. Si no et passes dels quaranta-cinc decibels permesos per la llei, tens tres punts extres.

Activitat 2

Per a aquesta activitat pots desimmobilitzar una mà als teus MEC. Fes que et preguntin què hi ha per sopar. Comunica’ls que avui hi ha mongeta tendra i lluç. Cal que ho facis d’una manera veraç i amb la credibilitat suficient perquè en acabar no quedi res fora del sistema digestiu dels MEC. No pots usar expressions com ara: “Alguna cosa bona”. Tampoc pots caure en xantatges emocionals tipus “Sóc una pobra autònoma a qui li costa molt cobrar les factures que ens permeten comprar mongetes i lluç i ara vosaltres...” Assaja tantes vegades com calgui fins que ho aconsegueixis. Veus com la corda era útil?

Activitat 3

Fes-los comprendre que el mòbil no és una extensió del seu cos sense clavar-los cap discurs moral. Per aconseguir-ho imita els millors monologuistes dels que es miren els teus fills a YouTube quan en teoria estan llegint la Viquipèdia per a un treball. Prepara’t un monòleg i no t’aturis fins que: a) els teus fills es cargolin de riure o b) t’implorin que t’aturis a canvi de signar un contracte amb condicions draconianes per a l’ús del mòbil.

Activitat 4

Practica una intervenció per a la propera assemblea de l’AMPA per explicar que els llibres literaris no es poden socialitzar perquè si no és una estafa per als escriptors simpàtics com l’Anna Manso. I que estalviar en llibres literaris és una estafa cultural. Fes-ho de tal manera que no sembli que jo t’he teledirigit. La prova documental de la posada a la pràctica d’aquest exercici et facilitarà mil punts extres.

Bon estiu. I gràcies per col·laborar en l’activat 4.