BERNAT VILARÓ

Preparats, llestos, situats! En marxa el Mobile History Map

El programa educatiu mSchools llança un projecte que busca que els alumnes puguin geolocalitzar continguts relatius a punts d’interès pròxims a les seves escoles i instituts

Hoffman (GSMA) la consellera Rigau, i Majó (Mobile World Capital Barcelona) | mSchools / FOTO: MSCHOOLS Zoom

El programa educatiu mSchools, destinat a aconseguir que els estudiants de secundària de Catalunya treballin a l’aula amb l’ús de la tecnologia mòbil, arrenca el curs amb el llançament del Mobile History Map (MHM). Es tracta d’un projecte innovador mitjançant el qual els alumnes creen i geolocalitzen continguts relatius a punts d’interès propers al seu centre educatiu. Impulsat per la Mobile World Capital Barcelona, i amb la col·laboració de GSMA, el departament d’Ensenyament i l’Ajuntament de Barcelona, mSchools promou el protagonisme dels alumnes en la creació de contingut digital. I és que el MHM permet als alumnes crear i desenvolupar projectes col·lectius mitjançant l’ús de la tecnologia mòbil.

Així, l’estudiant es converteix en un desenvolupador actiu en la creació d’itineraris i punts d’interès propers al seu centre educatiu per mitjà de la geolocalització i que seran consultables per a tothom. De manera col·laborativa, els alumnes creen i editen continguts descriptius visuals del seu entorn més immediat a partir d’una metodologia pedagògica que segueix el professor. Aquesta part del programa advoca per l’ús de les tecnologies mòbils aplicades a temes no tècnics i a l’àmbit de les humanitats.

Prova pilot

Durant el curs 2014-2015 es desenvoluparan i geolocalitzaran continguts sobre 455 punts patrimonials de Catalunya, proposats per la direcció general d’Arxius, Biblioteques, Museus i Patrimoni del departament de Cultura. L’objectiu és que el 2015 la plataforma ja estigui en ple desenvolupament. El curs passat el projecte (en una fase pilot) es va posar en pràctica en 29 centres de secundària de Catalunya, amb la participació d’una vuitantena de docents, entre el maig i el juny. Durant aquests dos mesos ja es van desenvolupar els continguts dels primers punts geolocalitzats damunt del mapa. De fet, a la web i a l’apli del projecte ja es poden consultar punts com Montserrat o el delta de l’Ebre.

En l’àmbit educatiu ofereix als professors un bon estímul per motivar els alumnes a fer cerques i generar continguts que puguin ser útils per a la ciutadania en general, seguint el model de projectes d’aprenentatge-servei. També permet introduir la tecnologia mòbil dins de l’aula, més enllà de mitjà de comunicació, com a instrument d’aprenentatge. El projecte tindrà una vigència mínima de quatre anys, i es pretenen abastar tots els elements més significatius del patrimoni, d’acord amb la metodologia del projecte Apadrinem el nostre patrimoni. L’aplicació està desenvolupada en català, castellà, aranès i anglès, i en el futur es crearan les versions en gallec, euskera i francès.

Pla de formació

El MHM és una plataforma transversal a totes les assignatures. I és que aquesta eina de georeferenciació la poden fer servir tots els centres, tant si imparteixen o no mobilitzem la informàtica, l’assignatura exitosa del programa mSchools, que s’emmarca com a optativa de la matèria de tecnologia de 4t d’ESO als instituts. De fet, el Mobile History Map és una plataforma de geolocalització que la poden utilitzar com a mètode de treball els cursos de primària, secundària, cicles formatius i altres assignatures no estrictament tècniques.

Darrere del MHM hi ha tota una tasca de formació dels professors que a posteriori donaran accés als seus alumnes a aquesta plataforma. La setmana passada va tenir lloc al Mobile World Centre de la plaça de Catalunya de Barcelona una sessió formativa i pràctica per als mestres que s’encarregaran d’aquesta eina als centres educatius, amb tot un procés d’avaluació acurat i precís que vetlla pel bon funcionament de la plataforma i n’assegura una aplicació rendible tant per a l’alumnat com per als docents. En aquest seminari una trentena de professors van tafanejar l’eina -disponible per a iOS i Android- amb unes tauletes que es van repartir entre tots els assistents. Així els docents van poder traslladar les seves inquietuds i motivacions de cara a aquesta nova etapa del projecte.

Punts d’interès

Anna Rodet, professora de l’Institut Quatre Camins del Poblenou, explica que el centre ha posat en pràctica “un treball globalitzat de propostes externes”, en què els estudiants reben encàrrecs d’entitats de l’entorn del barri. Per exemple, l’Ajuntament de Barcelona els ha encarregat la geolocalització de les xemeneies del Poblenou. I ara la vintena d’alumnes de 2n i 3r d’ESO del centre, en grups de dos i tres estudiants, dediquen nou hores setmanals durant un mes a preparar la petició. “Tenen l’encàrrec de documentar-se sobre les xemeneies amb fonts primàries, fins a crear un codi QR final”. Del treball se’n farà una memòria que es presentarà a l’Ajuntament. “És un aprenentatge autèntic i significatiu”, conclou Rodet.