M. JESÚS COMELLAS

Planifiquem el curs?

Ja s'acaben les vacances i es torna a veure a l'horitzó l'inici del curs. "Què bé!", diu la gent gran. Ja tornarem a tenir un cert ordre en els horaris i en el ritme de cada dia que, malgrat que porta rutines i presses perquè pares i mares (en el millor dels casos) han de tornar a entrar en els horaris laborals, sovint endreça la iniciativa i creativitat de les criatures que volen fer-ho tot, amb la seva vitalitat i ritme una mica esbojarrat.

Llavors ve la segona part, que comporta uns certs neguits: com organitzem els horaris extraescolars? Certament hi ha aspectes que cal valorar: en primer lloc, que aquestes activitats complementen de manera molt apropiada les experiències i les relacions de la canalla en un context no marcat pels rendiments escolars i acadèmics. Es tracta de fer esport, activitats culturals o artístiques que poden donar moltes oportunitats de gaudir de les relacions entre iguals, fer aprenentatges sense condicionaments de rendiment, de suspendre, de poder tenir dificultats o que deixen fora del grup. No cal una avaluació estricta sinó millorar, aprendre, participar, gaudir de l'activitat, conviure. Sols per això val la pena que es pugui participar en aquestes activitats.

Ara bé, quantes activitats a la setmana? Quines? I, sobretot, amb quins criteris per evitar que puguin ofegar el temps lliure de la canalla i que no comportin angoixes organitzatives a nivell familiar per poder respondre als horaris, distàncies i exigències quotidianes? El que és important, inicialment, és valorar que no cal cremar etapes, que no cal fer-ho tot, que no cal fer tot el que fan les seves amistats i, sobretot, que no començar-ho des de petits no fa perdre oportunitats. I, en aquest sentit, cal pensar que massa atapeïment no deixa gaudir de les oportunitats que cada activitat ofereix.

Si hi ha una dèria o demanda molt clara, val la pena prioritzar-la, però, de fet, el que tenen de bo aquestes activitats és que són tastets per donar a conèixer, de manera serena i sense pressió. L'objectiu és despertar desitjos i aficions que, de mica en mica, s'aniran desvetllant o faran desestimar les activitats que s'imaginaven més interessants. Ah!, però no oblidem que també cal tenir temps lliure per avorrir-se, per descansar, per veure la TV i, òbviament, per jugar i enredar per casa.