Mètode Kegel

La gimnàstica abdominal hipopressiva és una tècnica que ve de França creada per Marcel Caufriez, que després d'anys d'investigació va descobrir que aquest mètode enforteix la musculatura del perineu i recol·loca les vísceres de la zona simultàniament. Es tracta d'una sèrie de postures que, combinades amb una respiració especial -una apnea espiratòria-, fan que el diafragma s'elevi i actuï. D'una banda, s'eleva el paquet visceral (úter-vagina, uretra-bufeta, recte i intestins) i, de l'altra, gràcies a un mecanisme d'activació reflexa, provoca una contracció de la musculatura del sòl pelvià. Per això la gimnàstica hipopressiva es recomana en la recuperació postpart, un cop passada la quarantena, i serà molt útil per reemprendre unes relacions sexuals satisfactòries amb la parella.

Els exercicis de Kegel -desenvolupats pel doctor Arnold Kegel a la dècada de 1940- serveixen per afavorir els músculs pelvians. També es recomanen per evitar alteracions comunes com la incontinència urinària, per facilitar el part i per enfortir la musculatura en el postpart. En l'àmbit sexual, són els exercicis que cal practicar per obtenir bons resultats a l'hora d'aconseguir més plaer.

La llevadora Judit Cos els aconsella tots dos. "Els kegels treballen de manera més superficial, però en la relació coital donen molta satisfacció als dos membres de la parella", destaca. "En canvi, els hipopressius treballen més profundament i són completíssims per a totes dues coses: incontinències i sexualitat. Però no tothom es pot pagar un servei privat de fisioterapeuta especialitzat", lamenta. "Haurien d'entrar com a servei a la dona en el sistema de la Seguretat Social perquè crec que evitaríem a la llarga tantes intervencions per prolapses de matriu i incontinències. En algunes mútues privades ja s'inclou en el pack de l'embaràs i part", apunta aquesta llevadora de la sanitat pública.