GEMMA CASTANYER

Menjar bé per rendir més

Menjar bé per rendir més / FOTO: GETTY IMAGES Zoom

El vostre fill està ben nodrit i practica exercici regularment? Doncs probablement tindrà un bon rendiment escolar. La capacitat de concentració i d'atenció a l'aula es relacionen directament amb els hàbits alimentaris de l'infant/adolescent juntament amb l'activitat que faci una vegada marxa de l'escola. En aquest sentit, dietistes, metges i nutricionistes coincideixen a destacar la importància de mantenir cinc àpats al dia, fer-los de manera equilibrada i variada i mantenir uns horaris regulars. Cal doncs que esmorzin abans de sortir de casa; mengin alguna cosa a mig matí -més o menys depenent de com hagi estat l'esmorzar-; dinin -ja sigui a casa o a l'escola- en una quantitat òptima per poder seguir rendint durant la tarda; berenin de manera lleugera per no arribar amb massa gana a l'hora de sopar i sopin aviat, deixant un interval d'uns seixanta minuts abans no se'n vagin a dormir.

Els experts també fan front comú perquè s'eviti al màxim el consum de pastisseria industrial, llaminadures, snacks , menjar ràpid, refrescos i sucs de fruita envasats; i alhora que es defugin els àpats massa copiosos per afavorir una bona digestió.

No te'l saltis!

Malgrat que n'hi ha que es lleven amb son i poca gana és fonamental que els escolars arribin a classe havent fet un bon esmorzar. L'ideal, segons destaca Marta Figueras, dietista i autora del llibre Què han de menjar els nostre fills (Ed. Pòrtic), és que aquest àpat es faci en família, amb la taula parada i amb una oferta a base de cereals, làctics i fruita pelada. Per aconseguir-ho cal llevar-se d'hora i que els pares comparteixin l'àpat amb els fills: "Una bona opció per estimular-los la gana és donar-los un suc de fruita natural i alhora que vegin com els adults esmorzen. Si arriben a classe en dejú probablement no seran capaços d'assimilar els continguts que s'hi expliquin: s'adormiran o se sentiran cansats i amb falta d'energia", explica.

Per Figueras, l'esmorzar que s'emportin a l'escola serà més o menys gran depenent de com hagi estat l'àpat a casa i de l'hora que dinin: "Si han menjat poc a primera hora, es poden endur un entrepà i una peça de fruita. Si l'esmorzar ha estat correcte, amb una peça de fruita n'hi haurà prou. Per a aquells alumnes que fan horari intensiu i que no dinen fins a quarts de tres o les tres de la tarda, caldrà que reforcin l'esmorzar de mig matí amb un entrepà més complet, per exemple", afegeix.

Cereals integrals

Per aconseguir un nivell d'energia estable i un sistema nerviós fort és important que a l'hora d'escollir s'opti pels cereals integrals. Així ho recomana Montse Bradford, escriptora experta en nutrició natural i energètica i autora de La alimentación de nuestros hijos (Ed. Oceano Ambar). L'autora aposta perquè es comenci el dia amb una crema de cereals de gra sencer, cuinats amb canyella, panses, fruita seca i llavors, una proposta que també defensa el Dr. Jorge Pérez Calvo, metge expert en medicina natural, dietoteràpia, medicina biològica i medicina macrobiòtica, que afegeix altres opcions com pa integral biològic i de llevat mare amb tomàquet, acompanyat de patés vegetals o bé bonítol/anxoves o salsitxes de tofu. Tots dos experts alerten que el consum de sucres refinats, edulcorants químics, llevat artificial i additius no afavoreixen el bon rendiment escolar. Per tant, és millor desterrar-los de la dieta.

També un bon dinar

L'aturada del migdia -que la majoria d'infants/adolescents fan a l'escola- ha d'aportar la qualitat i quantitat adequades perquè puguin mantenir durant la tarda el mateix rendiment. Caldrà, doncs, proporcionar un dinar equilibrat i variat per evitar quedar-se amb gana, però tampoc tenint la sensació d'haver ingerit un àpat massa copiós.

Gemma Salvador, dietista de l'Agència de Salut Pública de Catalunya i responsable del programa de revisió de programacions de menús escolars a Catalunya 2006-2012 (PREME), assegura que els menús que segueixen els criteris de l'informe garanteixen un bon rendiment dels infants tot i que aquest àpat no sigui determinant en la seva dieta: "Nosaltres assessorem les escoles seguint criteris quantitatius i qualitatius perquè el menú sigui equilibrat i variat, però les famílies tenen una gran responsabilitat perquè els hàbits alimentaris siguin igual de correctes la resta del dia", explica. El Dr. Pérez Calvo alerta que "existeix una important falta de consciència que el fracàs escolar està directament condicionat al que mengen els nostres fills i a la qualitat dels aliments que ingereixen".

Berenar lleuger

Per aconseguir sopar d'hora i que hi hagi una bona digestió durant la nit cal que el berenar sigui lleuger però prou atractiu per satisfer les ganes d'aquell gust dolç que els més petits tenen una vegada surten de l'escola. Montse Bradford aposta per una peça de fruita natural o compota.

Sopar d'hora

I pel que fa al sopar, els experts aposten perquè afavoreixi una bona digestió. Així doncs, cal que inclogui verdura cuita de temporada i al vapor que els proporcionarà una important font de vitamines. El menú també ha d'incloure cereals integrals, proteïnes -vegetals o bé peix/ou si són animals-, acompanyat de llavors i fruita seca.e