TRINITAT GILBERT

Llibres que atrapen adolescents

Els ‘booktrailers’, és a dir, vídeos sobre llibres, són una eina que fa servir Marta Botet (14 anys) per convèncer els amics que llegir és fascinant. La directora de la Institució de les Lletres Catalanes sosté que cal acostar els clàssics als joves.

“Vivim en un món en què els adolescents i la lectura estan separats”, opina la directora de la Institució de les Lletres Catalana, Laura Borràs. Al mateix temps, hi ha intel·lectuals que han escrit que la societat actual (en general) respon als estímuls audiovisuals mentre que és insensible a la lectura i a la saviesa transmesa mitjançant la cultura escrita. Ho ha escrit Giovanni Sartori al llibre Homovidens. La societat telegirigida (Taurus) i també Harold Bloom a El futuro de la imaginación (Anagrama). Bloom, pessimista, creu que “la narrativa s’està morint i s’ofegarà en l’oceà d’internet”.

Per contra, Borràs sosté que els adolescents se’ls ha d’enfrontar amb textos potents, com per exemple els clàssics, perquè mai no els deixaran indiferents. “L’escola ha substituït els clàssics per obres actuals, perquè pensaven que així fomentarien més la lectura, i esclar que també està bé, però els clàssics no s’han de menystenir”. Per exemple quan un jove coneix Antígona, la tragèdia grega, segur que es commou i acaba patint per aquella jove que fa el que creu que ha de fer malgrat que li costi la mort. I qui diu Antígona diu Hamlet, de William Shakespeare.

Ara bé, “amb els clàssics, als joves no els podem deixar sols, perquè els cal una preparació”, i just aquesta preparació és el que la Laura reclama, perquè les classes de literatura deixin de ser només explicacions sobre la història de la literatura i els seus períodes i siguin més una porta d’accés als textos, un espai que doni pas al plaer de la lectura”.

“I quan s’entra als textos, s’ha de deixar de veure’ls com a lectura obligatòria, perquè tampoc no diem que les matemàtiques ni cap altra assignatura siguin obligatòries”. La paraula obligatòria sempre fa enrere tothom, joves i grans, i quan s’associa a lectura, encara més. Dit amb altres paraules, la lectura és lectura i “el professor ha de transmetre passió pel text per guiar l’alumne”. I encara més: el text clàssic s’ha de saber relacionar amb l’actualitat, perquè és d’aquesta manera com es connecta amb la vida del jove.

Llibres i emocions

Qui ha escoltat atentament les opinions de la directora de la Institució de les Lletres Catalanes és una jove, Marta Botet (14 anys), que és la seva filla. “A mi m’encanta llegir, perquè, per mi, és com mirar una pel·lícula al meu cap, perquè experimento els sentiments que s’hi expliquen, perquè m’hi puc refugiar, perquè m’acompanyen allà on vaig, perquè em permeten viure experiències, altres vides”, explica segura.

La Marta contagia entusiasme per la lectura, i és el que intenta transmetre al seu blog, Recomanacions de llibres infantils i juvenils (recomanacionsdellibres.blogspot.com.es), que va començar quan tenia 11 anys. Cal dir que amb 8 anys els llibres de Geronimo Stilton i de la superbruixa Tina la van atrapar. I va ser a partir de llavors que no ha deixat mai de llegir novel·les. “De poesia i còmic, poc, perquè m’entusiasma molt més la novel·la”.

Mentre la Marta llegia i ressenyava llibres al seu blog, va pensar a fer un pas més: fer vídeos com a complement del blog (els clips de lectura). “Havia vist booktrailers i m’agradaven com una eina més per arribar als joves”. Ara, aquest estiu, la Marta ha anat a cursos per perfeccionar l’edició dels seus clips de lectura, que sempre ha fet ella mateixa.

La recompensa de la seva afició? “Quan les escoles em diuen que els ha anat tan bé mirar els booktrailers i llegir les ressenyes que he escrit al blog, que els han servit per convèncer els alumnes perquè llegissin”. I ho diu mentre ha acabat de llegir la trilogia sencera Divergent, de Veronica Roth, i n’afronta una de nova: Legend, de Marie Lu.