XAVIER TEDÓ

L’institut, la nova plaça castellera

Les principals colles castelleres del país impulsen programes per acostar els castells a la gent jove

L’institut, 
 La nova plaça castellera / FOTO: BERTA MARCET Zoom

La Diada del Patrimoni no només va servir perquè els Minyons de Terrassa estrenessin el quatre de nou amb folre i el nou de vuit, demostrant que han iniciat la temporada de manera espectacular. La jornada castellera que es va celebrar el 23 de maig a la Seu d’Ègara va permetre veure alumnes de cinc centres de secundària de la ciutat fent castells. Els malves han recuperat enguany una iniciativa per acostar el fet casteller als joves que passa per crear colles als instituts. Es tracta del projecte Enfaixa’t, que s’ha tornat a posar en marxa després d’una primera experiència fa cinc anys: “Es va impulsar el 2009 gràcies a una beca europea de promoció de la cultura popular entre els joves, però després ho vam deixar de fer i ara ho hem reprès, renovant el material pedagògic aprofitant que tenim molts mestres a la colla”, explica Berta Marcet, coordinadora de la comissió de tallers dels Minyons.

L’objectiu és exportar el món dels castells a les aules: “De la mateixa manera que molts instituts tenen gegants o corals també poden tenir una colla castellera”. L’Escola Andersen, l’Escola Tecnos, l’IES Ègara, l’IES Investigador Blanxart i l’IES Nicolau Copèrnic, amb realitats socioculturals molt diverses, han sigut els primers de sumar-s’hi. “No vam arribar a temps d’oferir-ho a l’inici de curs i ho hem portat a la pràctica aquest últim trimestre, quan molts centres ja tenien programades les activitats, però el curs vinent volem arribar a més instituts perquè la valoració dels participants ha sigut molt positiva”, anota Marcet.

Els resultats a plaça també. A la Diada del Patrimoni, l’acte de cloenda del projecte, cada colla va alçar un pilar de tres d’entrada a plaça i un castell propi amb acotxaneta (acotxador i enxaneta en una sola persona). La jornada es va tancar amb un quatre de cinc amb agulla de germanor en què totes les colles van compartir la pinya i el tronc de l’estructura. Unes construccions que han après a aixecar en només dos mesos. A les classes, els instructors els han ensenyat els principals conceptes de la tècnica castellera, com pujar i baixar o fer pinya.

Valors castellers

Un dels principals beneficis d’acostar el món casteller als joves són els valors que transmeten. Més enllà de treballar diferents competències bàsiques de manera vivencial, els valors de la cooperació, l’esforç, l’esperit de superació personal o el treball en equip han sigut presents en totes les sessions que s’han dut a terme als centres. “Són valors que costen molt d’experimentar i amb els castells són imprescindibles”, assenyala Marcet. Hi coincideix Pere Jané, responsable del projecte a l’Escola Andersen: “Tothom és important als castells. Les fites marcades s’assoleixen amb el treball en equip”. Aquesta no és la primera experiència d’aquest centre amb el món casteller. “Treballem la cultura popular i específicament els castells amb tallers a quart, cinquè i sisè de primària amb castellers dels Minyons. Als alumnes no els ve de nou, però ara ho hem posat en pràctica”, assenyala el professor de música, que també va passar per aquesta colla castellera.

L’Escola Tecnos també s’ha adherit al projecte i ja ha suggerit que el curs vinent s’estengui tot l’any. La seva directora, Gemma Elias, afirma: “Els castells són molt d’aquí i som una escola de tradició i de país i la iniciativa ha quallat. També lliguen amb la filosofia del centre, perquè és una cooperativa de mestres”. Elias destaca la interrelació entre alumnes de diferents cursos, necessària per equilibrar les construccions: “N’hi ha de primer a quart i això cohesiona l’escola, fa pinya”.

Tot i el suport dels monitors en la formació castellera, l’objectiu del projecte és que l’alumnat gestioni la pròpia colla. Per començar, els estudiants han hagut de triar el nom de la formació, el color distintiu i algun dels càrrecs directius. Bet Garrigó, que és la cap de colla dels Moguts de la Tecnos, admet que no s’esperava entrar en contacte amb aquest món fa només uns mesos: “M’han escollit cap de colla perquè sóc aficionada”. El dia de l’actuació els vint integrants de la colla no les tenien totes: “Era la primera vegada que actuàvem i estàvem nerviosos, però va anar tot molt bé”.

Afició i planter

Alguns dels participants han rebut la proposta d’entrar a formar part dels Minyons, però no és aquesta la finalitat que persegueix el programa. La coordinadora de tallers de la colla ho deixa clar: “No es tracta de captar joves sinó de crear afició perquè falta públic casteller. Al Vallès tenim colles potents però les places no s’omplen”. La castellera egarenca puntualitza que aquest projecte segueix l’exemple de les principals places castelleres: “No hem inventat la sopa d’all, a Vilafranca o a Tarragona tenen una bona estructura i aquí no s’ha acabat d’explotar. Volem obrir el món dels castells a la nostra ciutat”.

I és que a la capital de l’Alt Penedès ja fa sis anys que els Castellers de Vilafranca organitzen un concurs entre els centres de secundària de la comarca. Conscients de les dificultats per atraure els adolescents a la colla, el JOVErd busca despertar el seu interès pels castells. “A partir de divuit anys ja vénen de les colles universitàries, però necessitàvem gent més jove i vam tenir una entrada molt forta de gent d’aquesta edat gràcies a aquesta iniciativa”, explica Jordi Carbonell, membre dels verds i vicepresident de la Coordinadora de Colles Castelleres. A parer seu, “qualsevol proposta que fomenti el fet casteller entre els joves és positiva perquè són el planter”. La participació de nou centres de secundària amb la mobilització de més de 900 alumnes a les dues darreres edicions dels JOVErd garanteix la incorporació continuada de joves a la colla puntera del país.