L'efecte Mateu

Si preguntessin quin curs és més important per a un alumne, molt probablement la majoria de les respostes assenyalarien els primers anys d'escolarització o els anys d'orientació professional. Tendim a creure que hi ha alguna cosa així com uns cursos intermedis en què res de veritablement important està en joc, la qual cosa ens impedeix veure la importància del tercer de primària.

En aquest curs els nostres alumnes es veuen obligats a fer un viratge acadèmic de cent vuitanta graus. Fins ara han estat aprenent a llegir, d'ara endavant han de llegir per aprendre. En aquesta transició crítica petites fluctuacions en la fluïdesa lectora poden donar lloc a grans diferències d'aprenentatge. Com ha posat de manifest un recent estudi del sociòleg nord-americà Donald J. Hernandez, els alumnes de tercer amb mancances en la comprensió lectora tenen quatre vegades més possibilitats de fracassar. Mentre que els bons lectors aprenen cada dia noves coses, els que llegeixen malament comencen a sentir-se frustrats davant un text escrit, i es posa així de manifest el que podem anomenar, seguint l'Evangeli, l'efecte Mateu: "Perquè al qui té, li donaran encara més, i en tindrà a vessar, mentre que al qui no té, li prendran fins allò que li queda".

Mentre que a casa nostra gairebé hem acceptat com un dogma la hipòtesi de la inutilitat de la repetició de curs, als Estats Units s'està imposant la repetició obligatòria per als alumnes de tercer curs que no dominen bé les estratègies lectores. És el que ja s'ha fet a Arizona, Florida, Indiana i Oklahoma, i s'està estudiant a Colorado, Iowa, Nou Mèxic i Tennessee.