Criatures 08/10/2016

L’alimentació i la salut, a un clic

Recomanacions de les plataformes digitals amb informacions rigoroses sobre alimentació i salut infantil i familiar

T.g.
3 min
L’alimentació i  la salut, a un clic Nutricionista  de capçalera

Hi ha aplis per a tot, per a absolutament tot. I això vol dir, evidentment, que també podem trobar aplis sobre salut i alimentació en l’àmbit familiar. Però, ¿com podem fer una bona tria? Des del Criatures, us fem algunes propostes d’aplicacions que s’han elaborat amb rigor. La primera és Nutrapp, una plataforma online que pretén ser un servei d’educació nutricional per internet. S’ha promocionat amb l’eslògan “La nutricionista, a la butxaca”, i és així perquè el seu ús es basa en tècniques de coaching nutricional.

D’aquesta manera, Nutrapp pretén millorar els hàbits alimentaris. El coaching fa que doni el poder al pacient perquè treballi amb objectius assolibles i pactats per les dues bandes. “Assumir nous hàbits alimentaris és un repte complicat; calen factors reforçadors contínuament, perquè hi ha tendència a tornar a la conducta alimentària anterior. Per això creiem que el coaching online és essencial per aconseguir-ho”, explica la creadora de Nutrapp, Marga Serra, professora del màster de nutrició i salut de la Universitat Oberta de Catalunya.

Lligat a Nutrapp, també hi ha Nutrapp Educa, en el qual els pares reben arxius per millorar els hàbits alimentaris familiars. “I també poden xatejar amb els dietistes-nutricionistes”, continua Serra. El cas és que darrere de la plataforma no hi ha un robot, sinó un equip de professionals de la nutrició que adapten la informació a cada persona. “Amb Nutrapp hem notat que, com que no hi ha barreres físiques, la gent se sincera i parla de problemes psicològics associats al menjar”. És el que s’anomena el self-disclosure.

Una segona proposta: Allergychef. Alfons Costas s’havia adonat de les complicacions de la vida diària de Marina Saurí, al·lèrgica alimentària. I junts van impulsar el 2004 la plataforma Allergychef perquè “cap persona amb al·lèrgia o intolerància alimentària del món tingui cap problema per poder anar a un restaurant”. A Allergychef els usuaris hi poden trobar restaurants adequats, reservar taula online

Dos anys després del seu llançament, l’Alfons i la Marina se senten orgullosos de l’apli, per la resposta dels usuaris, dels restaurants i també de tots els que s’han involucrat en el projecte, com la Societat Catalana d’Al·lergologia i Immunologia Clínica. La plataforma és gratuïta i a l’hora de fer la reserva al restaurant tampoc no hi ha cap sobrecost.

El departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, mitjançant TicSalut ofereix una llista d’aplis per als sistemes operatius Android i iOS relacionades amb la salut: aplis sobre diabetis, sobre l’Alzheimer o una per fer consultes a infermeria o per fer consultes sobre la lactància són algunes de les ressenyades. Però encara n’hi ha moltes d’altres com les que controlen l’embaràs setmana rere setmana o el creixement de l’embrió .

PER A LA CANALLA

I per als més petits, la proposta és una apli de Sami Apps amb la qual els infants poden conèixer les seves primeres 150 paraules, entre les quals les del menjar. Una opció lúdica, però també educativa: “Les nostres aplicacions són educatives -expliquen els seus creadors- i, per tant, defensem valors com la nutrició, alimentació sana, esport...” A través de les flashcards la criatura aprèn a relacionar la imatge del menjar amb el seu nom, i també pot aprendre com es diu i s’escriu en altres idiomes.

Portar el dietista a la butxaca

La creadora de Nutrapp, Marga Serra, afirma que va pensar a crear la plataforma per a les persones que consulten el mòbil tot el dia. “Pots connectar-te amb el dietista-nutricionista des de qualsevol lloc i hora, i és així com es pot millorar la dieta i els estils de vida”, explica. També hi ha un altre escenari, que és el de les persones que sempre pensen “Algun dia he d’anar al dietista” però no tenen temps. “Llavors Nutrapp és molt útil”, diu. Malgrat tot això, Serra sosté que al nostre país hi ha certa desconfiança cap a tots els serveis d’internet de pagament. “Encara fa falta que passi un temps perquè es valori com un servei més sanitari, equiparable al presencial”.

stats