BERNAT VILARÓ

Juguem en 3D? Dibuixos que cobren vida

L’aplicació Chromville permet queels infants juguin amb les imatges que han acolorit. La realitat augmentada està a l’abast dels més petits gràcies a dispositius mòbils com les tauletes

Juguem en 3D? Dibuixos que cobren vida / FOTO: MSCHOOLS Zoom

Del dibuix pla a l’animació 3D. L’aplicació Chromville permet que els nens i nenes imprimeixin els dibuixos que s’ofereixen a la pàgina web www.chromville.com i que, gràcies a les tauletes i els mòbils, juguin amb les imatges que han acolorit i que ara cobren vida.

Aquesta apli educativa basada en la realitat augmentada fa que els infants gaudeixin de les seves pròpies creacions a partir de les noves tecnologies. I, de passada, fomenta el joc lliure, la pròpia creativitat i la imaginació de la canalla, i tot amb una metodologia molt dinàmica, senzilla i atractiva.

Els nens i nenes pinten unes làmines, i amb la càmera de la tauleta o l’smartphone projecten els dibuixos en l’anomenada realitat augmentada, és a dir, la unificació en temps real del programari digital i l’entorn físic de l’usuari.

Els dibuixos són tal com els han pintat els menuts, però ara amb una sensació de realitat que fa que, en veure-ho, els infants se sorprenguin. Com diu el psicopedagog Francesco Tonucci, “els nens i nenes aprenen més jugant que estudiant”, i Chromville (al mercat des de l’any passat) n’és un exemple.

L’aplicació, que està disponible per a dispositius Android i iOS, transporta els nens a un món diferent i permet que ells mateixos siguin els dissenyadors principals del joc, de manera que juguen amb les seves pròpies creacions. A més, entren en un espai virtual que consta de sis mons fantàstics, amb dibuixos diferents en cadascun. Dins de cada món hi ha diverses ciutats amb tot de personatges i paisatges que després cobraran vida amb la realitat augmentada.

Entretenir i educar

Els creadors del joc són Pedro Lozano i Héctor Paz, que amb Chromvilleunifiquen entreteniment, educació i noves tecnologies. L’apli està pensada per a infants de 5 a 12 anys, tenint en compte que un 72% dels menors de 8 anys ja han utilitzat un mòbil o una tauleta per jugar.

Lozano, cofundador del joc, explica: “Som un equip creatiu de dissenyadors i enginyers que vam començar per aplicar la realitat augmentada en el sector tèxtil. Vam crear una marca que fusionava roba i tecnologia”. A finals del 2011 van llançar la primera col·lecció, amb molt bona acceptació. “Per això vam començar a centrar-nos en empreses de màrqueting i de publicitat”, continua Lozano. Però després van voler fer el salt al món de l’educació, sempre a partir de la tecnologia. “Els nens són un públic excel·lent, els jocs els motiven molt, es queden al·lucinats. Vam veure que crear aquesta aplicació podia ser una manera d’incentivar, alhora que també fos una eina educativa. I ens vam atrevir a fusionar l’entorn digital i el físic a través de la realitat augmentada a partir d’aquesta apli, en què apliquem el reconeixement del color com a element clau”, detalla.

“L’educació ha perdut atractiu -conclou Lozano- i amb les noves tecnologies podem aconseguir de nou l’atenció dels infants i que, així, aprenguin tot divertint-se”. I afegeix que Chromville ja ha superat les 40.000 descàrregues, la meitat de les quals provenen dels Estats Units, i un 24% d’Àsia. I seguiran creixent.