T.G.

“Hem redissenyat la nostra escola”

Treball conjunt entre alumnes i joves dissenyadors

“Hem redissenyat  la nostra escola” / FOTO: PERE TORDERA Zoom

Situem-nos abans d’acabar el curs, a l’Escola de la Concepció de Barcelona. Tres de la tarda d’un dia de curs regular. Les classes de primer i de segon, del cicle inicial, tenen les portes obertes. Els tutors, el Damià i la Rose, n’entren i en surten. No els deixen sols. Els alumnes estan reunits amb joves amb qui parlen mig anglès, mig castellà, mig català. Hi ha setze noies que provenen de Los Angeles, de l’Otis College of Art and Design. La resta de joves són de l’Institut Europeu de Disseny de Barcelona (IED).

Fa dues setmanes que joves dissenyadors i alumnes treballen de valent per millorar els espais comuns de l’escola. Vestíbul, primera planta, segona, tercera i escala són les zones d’atac. “A l’escala a cap alumne no li agrada la xarxa que hi ha, i ells mateixos han pensat de fer-hi uns tubs que quan els toquin quan pugin i baixin soni música”, explica Sherry Hoffman, que prové de l’escola de disseny de Los Angeles. És la segona setmana que ella, les seves companyes i dues professores van arribar a Barcelona. Als matins fan tallers d’estudi a l’IED, on pensen com realitzaran les idees teòriques que els han explicat els alumnes. Abans de marxar ha de quedar fet, de manera que no val a badar.

Primera experiència

L’any passat va ser la primera vegada que l’IED, l’Escola de la Concepció i l’Otis College van col·laborar per millorar el pati. L’experiència va ser tan bona i enriquidora per a totes les bandes, petits i grans de les dues latituds, que aquest any han decidit tornar-hi. Una subvenció de 500 euros aconseguida per l’AMPA per ajudar a pagar el cost de les obres de millora també hi ha ajudat. I el resultat ha sigut que els de cicle inicial van posar-se a treballar setmanes abans que arribessin els dissenyadors per demanar a la resta d’alumnes quines millores trobaven que necessitava l’escola.

Al vestíbul, un semàfor que indiqui amb els colors corresponents quan estan lliures o ocupats els lavabos que hi ha. Al mateix vestíbul una pissarra on, tant amb lletres com amb gràfics (perquè ho entenguin els més petits), puguis saber des de primera hora quin menú toca aquell dia. A l’escala, la feina és la més feixuga. El trànsit de baixada i de pujada ha de ser esglaonat, i per fer-ho, els dissenyadors van pensar que l’ideal serien uns vinils, que, amb els dibuixos que els mateixos alumnes de l’escola han fet, indiquin com s’ha de baixar i de pujar. I als esglaons, cintes antilliscants, per evitar accidents.

Creatius i pràctics

El tutor de primer, Damià Coll, destaca la quantitat d’idees que els alumnes de primer i de segon van recollir, i que de seguida van començar a elaborar amb dibuixos. “Han sigut dies de molta creativitat”. Per la seva banda, Bet Cantallops, professora de l’IED, destaca els beneficis per a tots del projecte. D’una banda, per als petits, que han vist models de comportament i de professionalitat de joves mentre convivien també amb la interculturalitat. De l’altra, per als joves de les dues escoles, perquè han portat les idees dels alumnes de La Concepció al disseny, i amb un disseny que transcendeixi l’anècdota i sigui útil. I tot en un temps rècord de quinze dies. El resultat final de tot plegat es va celebrar amb una festa, un dijous al vespre, un dia abans que els nord-americans marxessin, i en què participaven els pares per contemplar amb els fills el redisseny de l’escola.