Guia de l'alimentació saludable en l'etapa escolar

A punt de començar el curs escolar, els infants estrenen motxilla i estoig. Els pares també estrenem: una nova Guia de l'alimentació saludable en l'etapa escolar , elaborada per l'Agència de Salut Pública i el departament d'Ensenyament, i coordinada per la dietista Gemma Salvador.

La guia pretén fer servei tant als responsables de menjadors escolars com a les famílies, perquè segons les dades, les col·lectivitats treuen bona nota en qüestions alimentàries: fruita, llegums i verdures tenen una presència important en la dieta. Però com que del còmput total d'ingestes només un 9% es realitzen a l'escola i els índexs d'obesitat infantil es disparen dia a dia, queda palès que les famílies necessiten consell.

Per això la guia fa especial incidència en els àpats que es fan a casa, recomana el pes de les racions i la freqüència setmanal de consum, ens recorda que hem de respectar els cinc àpats diaris i destaca la importància de l'esmorzar. Ens recomana que els làctics siguin baixos en greix perquè són una de les principals fonts de colesterol i, per a l'hora del pati, suggereix entrepà o fruita seca.

Segons la guia, a la majoria de les cases suspenem en llegums. En mengem pocs malgrat que són un aliment freqüent en el nostre patrimoni culinari. Potser perquè van ser menja habitual, reiterada i, fins i tot, avorrida en la dieta dels nostres avis, els hem substituït per carn a tothora, en detriment de la nostra salut. Hem de recuperar el costum de menjar-ne perquè contenen proteïnes d'origen vegetal i són rics en hidrats de carboni, minerals i fibra. Són com un comodí de les cartes d'una baralla, serveixen una mica per a tot. Per això caldria tenir-los presents, com a mínim, un o dos cops a la setmana.

I com a novetat, la guia inclou consells per preparar la carmanyola escolar, tenint en compte la seguretat alimentària i proposant un exercici per aprendre a dissenyar carmanyoles saludables i saboroses per a l'escola.

Les famílies també hem d'anar a l'escola, la de la salut, i aprendre'ns la lliçó, que té com a tonada el rodolí que diu: "Si tenim cura de l'alimentació de la canalla, els engresquem a fer esport i els allunyem de la pantalla, haurem guanyat la batalla".