Gimnàstica cerebral

El centre cultural BrainGymBcn és un exemple que la gimnàstica cerebral es pot traslladar fora de les consultes i obtenir resultats beneficiosos per a aquells que la practiquen. Així ho indica la seva directora, Sandra Palau, que promou un taller per a nens de 4 a 11 anys. I ho confirma Enric Martí, un pare que després de tres sessions de gimnàstica cerebral ha notat que el seu fill Pol no només està més tranquil, sinó que també és més comunicatiu, receptiu i afectuós. "Són exercicis en els quals el pare té un paper actiu, no és un observador que espera en un racó de l'aula que acabi el taller", afegeix Martí. El Brain Gym és un mètode educatiu que busca estimular els dos hemisferis del cervell a través de la realització, repetició i correcció dels 26 exercicis físics de què consta i que posen en moviment vista, oïda, mans i cos sencer. Segons els especialistes en aquesta tècnica, la pràctica continuada d'aquests moviments afavoreix l'aprenentatge i millora habilitats com l'atenció, la memòria, la coordinació física i l'autoestima.

Un exemple d'una sessió de Brain Gym? El nen planteja un repte a superar, com pot ser escriure recte o jugar millor a la pilota. En funció de l'objectiu marcat i de les característiques del nen, el terapeuta elabora una taula de 2 o 3 exercicis per realitzar a la consulta. Finalitzats els moviments, es revisa l'objectiu i es tanca la sessió amb el compromís del nen de realitzar diàriament aquests moviments a casa. Tres o quatre setmanes després, el nen torna a la consulta i es revisa l'objectiu. I com s'apliquen aquestes tècniques a l'aula? Pilar Serrano ens posa un exemple: "En 45 minuts, passem per totes les etapes del desenvolupament (la fase de cap en amunt, de cap en avall, la fase del mamífer, la posició de l'ós...) i les acompanyem de cançons, jocs". Una dinàmica de treball que, segons ens comenta Serrano, és bàsica per detectar dificultats d'aprenentatge en els nens i que hauria de ser obligatòria fins als 6 anys.