PALOMA ARENÓS

Experiments com jocs de nens

Curiositat i esperit investigador

Albert Einstein, entre moltes altres reflexions enginyoses, va afirmar: “Tothom neix científic, però només uns quants arriben a ser-ho”. Recentment, el físic i divulgador científic japonès Michio Kaku ha assegurat que “naixem científics”. “Els nens passen gran part de la seva infància -explica el doctor Kaku- impulsats per una curiositat natural i insaciable per la vida, però en algun punt d’aquest trajecte tots extingim aquesta flama de la curiositat”. Només cal observar un nadó assegut dinant a la trona per veure que els nens experimenten des de ben petits: poden tirar una cullereta tants cops com calgui perquè volen descobrir i comprovar què passa quan cau. Els humans portem l’experimentació escrita en l’ADN.

Els infants són uns petits científics amb una alta dosi de curiositat, però quan entren en el circuit escolar se’ls hi ha de saber canalitzar i incentivar perquè trobin que la ciència, a més d’útil, pot ser divertida. Aquest és un dels molts reptes que ja fa vint anys es va plantejar el professor del departament d’educació de la Universitat Jaume I de Castelló Enric Ramiro, autor del llibre La maleta de la ciència (Graó, 2010). Aquesta obra ofereix 60 experiments -inofensius- amb aire i aigua i centenars de recursos científics tant per a docents i pares com per a nens de 3 a 12 anys.

Ramiro, doctor en geografia i història i màster en didàctica de les ciències socials, geografia, història i art, explica que “les ganes de recopilar uns experiments científics senzills però molt efectius amb material econòmic, reciclable i gens nociu com l’aire i l’aigua van néixer fa 20 anys, més per obligació que per devoció”. “Vaig detectar -s’explica Ramiro- molts mestres que no feien ciència a classe per falta de formació, de material i d’un laboratori en condicions. I als que en feien no els agradava perquè veien els experiments químics com a perillosos; no els trobaven la gràcia”.

Eina de comunicació

“Malauradament -apunta Ramiro-, encara n’hi ha que identifiquen la ciència i l’experimentació amb un laboratori on no podem tocar res. El llibre és una proposta perquè no hi hagi excuses per no fer experiments. Tots els que ho proven s’enamoren de la ciència”. Un cas pràctic d’experiment que té molt èxit: “Agafes una llauna de refresc i te’n beus un o dos terços, després la poses sobre la taula recolzada només sobre una part de la base i no cau; es queda equilibrada com la Torre de Pisa”, assegura.

Ramiro defensa la ciència com una eina de comunicació. “Cal trencar la barrera entre ciències i lletres. L’objectiu és aconseguir una alfabetització global. La ciència és experimentar, equivocar-se i tornar-ho a intentar i aquest aprenentatge és fonamental a la vida. El meu llibre, i la maleta amb materials que reben els docents, busca despertar la curiositat dels alumnes d’infantil i primària, tot i que està enfocat per a tothom”, argumenta.

“A infantil cal despertar la curiositat per la ciència i després els professors i la societat, que ha de contribuir-hi dignificat la ciència, són responsables de fer conservar la curiositat científica fins a batxillerat. Si es van tancant centres d’investigació quedarem endarrerits com a societat”, adverteix Ramiro.

TIC a baix preu

La mecànica també té molt d’experimentació. Ho saben bé els alumnes de cinc centres formatius catalans -l’Institut Castellarnau de Sabadell, l’Institut Palau Ausit de Ripollet, l’Institut Pere Martell de Tarragona, el CEIR de Barcelona i el Centre de Recursos del Vehicle Elèctric (CREVE) de Santa Perpètua de Mogoda- que el juny que ve participaran en la primera edició del campionat Electrocat. Els alumnes van rebre al febrer el material -cedit per les empreses Honda, Infranor-Mavilor i Tempel- per construir un prototip de tricicle elèctric, sobre una base motriu comuna. “El construiran a les hores lectives, tenint en compte les prestacions i el disseny”, expliquen els docents.

El campionat compta amb la col·laboració del departament d’Ensenyament de la Generalitat, el CREVE, el Gremi de Tallers de Reparació d’Automòbils de Sabadell i Comarca i les citades empreses. Precisament, des d’Ensenyament es busca incloure aquesta proposta en la formació especialitzada de vehicles de tracció elèctrica, donat que té una interessant aplicació pràctica en el món de l’automoció.

La ciència és divertida

Sabent l’atracció de la canalla per l’experimentació, des del Club Super3 promouen el concurs Un superdia de ciència. Quielguanyi passarà un dia construint avions sense ales, formant núvols, llançant coets d’aigua fins a l’estratosfera i fent una pila d’experiments més. Una manera ben divertida per comprendre alguns dels fenòmens que els envolten. El repte és resoldre el joc abans del 17 de març i entrar en el sorteig dels 15 súpers afortunats que el dissabte 5 d’abril passaran tot un dia al Vilar Rural de Cardona, amb les tres persones que ells vulguin. Allà participaran en uns tallers que els permetran respondre a preguntes curioses com per què pot volar un avió sense ales. Descobriran, en realitat, que els científics són com una mena de detectius, que a partir de l’observació i la investigació poden arribar a descobrir coses fascinants. I és que la ciència pot ser molt divertida i apassionant.