BELÉN GINART

Europa des de l'aula. Programes d'intercanvi escolar

Molts no han sortit mai de viatge. Però durant aquest curs, els alumnes de l'Institut d'Ensenyament Secundari Josep Lluís Sert de Castelldefels han après a mirar Europa d'una altra manera. Enguany el centre s'ha adscrit al programa Comenius, una eina amb diferents recursos que té per objectiu afavorir la cohesió europea a partir de la millora del coneixement mutu. La dimensió estrictament pedagògica, amb línies d'aprenentatge pensades per difondre la cultura dels diferents països, és una de les branques del programa. L'altra, la que realment entusiasma els alumnes, els converteix en amfitrions o en hostes de nois d'altres nacionalitats, llengües i cultures, i potencia també la mobilitat dels professors. Per grups reduïts fan estades d'una setmana en cases de companys Comenius d'altres països. Al gener van ser ells els que van obrir les portes dels seus domicilis, les seves famílies i, naturalment, del seu institut.

"A casa meva hi va venir una noia romanesa, i ara em toca a mi anar a Romania. Serà el primer cop que sortiré fora d'Espanya, i també la primera vegada que viatjaré sense els pares". La Laura Ávila, estudiant de quart d'ESO, està emocionada amb l'intercanvi. L'IES Josep Lluís Sert participa en el Comenius gràcies a la implicació d'una vintena de professors i sota la coordinació de Mari Balastegui, la professora de llengua i literatura castellana, que va tenir la idea de vincular l'institut amb aquesta iniciativa europea.

El Comenius funciona a partir de diferents centres d'interès. Les escoles i instituts participants s'adscriuen a un projecte que s'adigui amb les seves inquietuds, possibilitats i recursos. De manera que cada eix temàtic és desenvolupat per un grup d'escoles de diferents països. L'IES Josep Lluís Sert es va adscriure a un projecte sobre com evitar el fracàs escolar, en complicitat amb escoles de Bèlgica, França, Romania, Grècia, Itàlia i Turquia. És el tema específic que es treballa dintre del Comenius, un eix transversal amb què s'organitzen les diferents activitats concretes de cada centre: tallers de poesia sobre la tolerància, exploració i descripció de la pròpia cultura, treball plàstic a partir d'un element tan pròxim per als alumnes del centre com el Castell de Castelldefels, una il·lustració descriptiva sobre altres països de la Unió Europea…

Projecte a llarg termini

Cada projecte del Comenius es desenvolupa durant dos anys. Al llarg del curs cada centre treballa a l'aula les diferents línies del programa, i durant una setmana de cada trimestre es materialitza l'intercanvi d'alumnes. En cada viatge hi participen quatre alumnes i quatre professors de l'IES Josep Lluís Sert. Quan acabi el curs hauran fet quatre dels sis viatges previstos. L'any que ve visitaran Itàlia i Grècia.

La pràctica de la llengua estrangera és un dels objectius implícits en el programa. En el cas del Sert, el projecte a què s'han adscrit té el francès com a llengua vehicular. Però tot i que sembli d'entrada un element limitant, els alumnes acaben trobant la manera de comunicar-se. Quan els va tocar fer d'amfitrions, quatre estudiants de Castelldefels (Marina Castillo, Laura Ávila, Andrea Avellino i Mireia Claveria) van fer un diccionari bàsic amb les paraules i expressions més necessàries per sobreviure com a turista. La Valentina Fassi encara recorda divertida com la noia grega que tenien a casa va desaparèixer misteriosament mentre ella i la seva mare paraven taula. "Vam veure que corria cap a la seva habitació i no vam saber què li passava. Va sortir-ne al cap d'un moment i ens va preguntar si podia ajudar. Era evident que havia anat a mirar la xuleta per saber com havia de dir-ho", comenta la noia.

La Laura Ávila també va tenir la idea de condensar en 50 frases el caràcter dels espanyols. Una mena d'immersió ràpida en la cultura, els usos i els costums propis dels amfitrions perquè els convidats poguessin entendre més ràpidament on havien anat a parar. La velocitat a l'hora de parlar, el gust per tot el que es pugui aconseguir de franc i la tendència a esperar fins a l'últim minut per fer les coses són alguns dels trets diferencials inclosos per la noia en el seu particular i humorístic vademècum.

Un dels alumnes del Sert que es va haver d'espavilar més amb la visita va ser el Joan Fernández: va rebre un noi belga a casa, i ell no sap ni una paraula de francès. "Ens enteníem mig en anglès mig amb signes, i jo també vaig aprendre una mica de francès", assegura. Té ocasió de continuar-lo practicant: durant tot el curs els alumnes del programa d'intercanvi es mantenen en contacte a través del correu electrònic. Després d'haver-se conegut personalment, el contacte s'intensifica. I s'afavoreixen les relacions personals més enllà de l'escola. El Joan i la Valentina ja planegen viatjar a Grècia per tornar a veure alguns dels amics que han fet en el marc del Comenius.

Fent honor a un pioner

El seu company Daniel Vílchez recorda amb enyorança aquella visita multicultural al Camp Nou, tots els alumnes guarden mil i una anècdotes de l'experiència i les seves famílies s'han implicat també en aquesta iniciativa que els dóna bagatge, cultura i experiència lingüística amb l'afegit de la riquesa humana de l'intercanvi.

Amb el seu nom, el programa Comenius recorda la figura de Jan Komensky (Comenius en llatí, 1592-1670), teòleg, filòsof i pedagog nascut a Moràvia i que va participar en les reformes educatives de diversos països. Se'l considera un dels fundadors de la pedagogia moderna. Va defensar l'educació com a element imprescindible perquè l'ésser humà desenvolupi totes les seves possibilitats. El programa Comenius va nèixer amb l'objectiu d'enfortir la dimensió europea de l'educació infantil, primària i secundària; afavorir la mobilitat entre l'alumnat i el professorat, i la cooperació entre els centres educatius. En el marc del programa, l'IES Sert ha rebut una subvenció de 20.000 euros per cobrir les despeses de desplaçament d'alumnes i professorat. "La veritat és que seguim un programa molt intens, però estem molt esperançats amb els fruits que pugui donar aquest esforç col·lectiu i l'intercanvi d'experiències per combatre el fracàs escolar", conclou la professora Mari Balastegui.