CRISTINA SERRET

Esport en família. Salut i temps compartit

Esport en família
 Salut i temps compartit / FOTO: TJERK VAN DER MEULEN Zoom

Manel Ribot és aficionat a córrer des que era petit. Ara que té dos fills, el Rafael, de 6 anys, i el Manel, de 8, segueix buscant el seu moment del dia per fer una sortida a la platja. Fa un parell d’anys, però, el Manel va començar a demanar-li si el podia acompanyar. “Jo sempre li deia que no, que era massa petit, fins que un dia li vaig haver de dir que sí. Des de llavors, sempre que pot, vol venir amb mi a córrer. I ara ja m’ho ha començat a demanar també el Rafael!”, explica el Manel pare.

Els Ribot tenen el seu circuit particular: la platja Llarga de Tarragona. El Manel considera que no es tracta només de fer esport, sinó de mirar que aquesta pràctica sigui com més saludable millor, allunyada dels fums dels cotxes i intentant que l’aire que respiren sigui pur. “A més, d’aquesta manera les sortides tenen l’afegit que gaudim de la natura. Ens permeten desconnectar una mica, els dies que estem una mica cansats o angoixats ens va molt bé. I al nen, esclar, li agrada molt que correm junts”.

El plaer de córrer

Aquest mes de juny es va celebrar a Barcelona The Family Run, una competició de running adreçada a les famílies. Aina Conca, de Kaptiva Sports, n’és la responsable, i explica que la idea d’aquesta competició, que s’ha celebrat per primer cop aquest any, va néixer precisament de la voluntat de molts esportistes de poder córrer acompanyats de la família: “Un dels companys de l’empresa va fer una marató, i quan va arribar i ens ho va explicar, ens va dir que el moment més emotiu per a ell va ser quan, ja arribant al final, va agafar la mà del seu fill i va recórrer l’últim tram fins a la meta amb ell. Nosaltres li demanàvem quina marca havia fet, com li havia anat, i ell només insistia a recordar aquell moment. Sabem que aquesta escena es repeteix sovint, hi ha molts corredors que entren a meta amb els seus fills, i vam pensar a organitzar una activitat en què, de principi a final, aquesta fos l’essència. Que pares i fills poguessin córrer plegats i ser els protagonistes”.

The Family Run va ser un èxit, i va aplegar a Barcelona vora un miler de corredors. Per a l’Aina, el més important de tot plegat va ser que els va permetre fomentar la idea que les famílies poden fer esport tots junts, sense l’obligació que cadascú vagi per la seva banda: “Que les criatures vegin que poden córrer amb els pares és molt maco, i no tant en l’àmbit competitiu com en l’humà”.

Escalfar i entrenar-se

Amb motiu de la Family Run, els organitzadors es van posar en contacte amb l’empresa BuxeCenter, un equip de professionals en els àmbits de l’entrenament, la fisioteràpia i la nutrició. Ells els van preparar una sèrie d’entrenaments pensats especialment per a les famílies que volien competir en la cursa (vegeu destacat). Arnau Martínez, de BuxeCenter, considera que l’entrenament i l’escalfament són claus en la pràctica esportiva, independentment de l’edat. A més, recalca que ensenyar als petits la importància d’escalfar forma part de la seva educació: “L’esport amb nens té un vessant educatiu. Si eduquem un jove esportista a fer l’escalfament correctament assolirà l’hàbit de fer-ho sempre”. Pel que fa als entrenaments, Martínez explica que una criatura sí que pot seguir un model d’entrenament bàsic, però en realitat cal tenir ben present la seva fisiologia i, al capdavall, el que ha de prevaler és el sentit comú. “El més important -assegura-és que els nens gaudeixin de l’activitat que fan”.

Sovint els adults podem arribar a confondre la vitalitat pròpia dels infants, la seva energia, amb capacitat física i resistència. Per a l’Arnau és molt important saber-ho diferenciar: “El cos dels nens és excepcionalment vital i canviant, carregat d’hormones que s’encarreguen de fer aparèixer els múltiples canvis que han d’experimentar fins a convertir-se en adults. La resistència és només una de les quatre qualitats bàsiques, a més de la força, la flexibilitat i la velocitat, i es refereix a la capacitat de realitzar activitat física durant un període de temps prolongat. Precisament aquesta resistència assoleix el punt més elevat vora els 30 anys, al contrari de la flexibilitat, que ho fa en edats primerenques. Per això cal ser molt conscients de les limitacions de la resistència de les criatures, que no s’ha de confondre mai amb la seva energia o vitalitat”. Per saber fins on podem arribar amb els més petits de casa, Martínez assegura que, més enllà dels indicadors físics, com la freqüència cardíaca, cal que aprenguem a valorar fins on vol arribar cada jove esportista, i saber si aquests objectius faran augmentar la seva felicitat i vitalitat.

Per al cofundador de BuxeCenter, altres aspectes importants que cal tenir presents a l’hora de fer esport amb els fills són una bona hidratació, una alimentació i una indumentària adequades i una planificació de l’entrenament, si cal amb el suport de professionals de l’esport.

Passió compartida

Àlex Martínez és corredor de l’equip ciclista Megabici, de Miami Platja, al Baix Camp. L’Àlex compta, entre els seus títols, amb dues terceres posicions al Campionat de Catalunya i al Campionat de Crono de Catalunya i, a més, és líder a Catalunya en la seva categoria, Master 30. Les hores dedicades a l’entrenament i a la pràctica del ciclisme no li fan perdre les ganes de fer sortides amb bici amb la Bea, la seva dona, i els nens, i molt sovint tots quatre fan una passejada per Vila-seca, el municipi on viuen. El Pau, d’1 any, va a la cadireta darrere del pare, però la Lucía, de 5, ja pedala tota sola tan de pressa com pot.

L’estiu a Vila-seca és ple d’atractius per als nens: hi ha la platja, Port Aventura, l’Aquòpolis i el raval de la Mar, un passeig que va des del nucli urbà fins a la Pineda, vora el mar. Per a l’Àlex i la Bea aquest camí és perfecte per recórrer amb les criatures, ja que a més tenen carril bici des de la porta de casa fins allà. Aquesta mena de sortides agraden molt als nens i la Lucía sol demanar als pares de fer-les sovint.

Mario Ros, doctor especialitzat en medicina de l’esport de l’Icatme (Institut Català de Traumatologia i Medicina de l’Esport), de l’Institut Universitari Dexeus, assegura que la pràctica de l’esport en família a l’estiu és molt recomanable, però que cal procurar evitar les hores de més calor, “perquè els nens tenen una capacitat disminuïda a l’hora d’adaptar-se a les temperatures extremes, i no tenen desenvolupat el mecanisme de compensació”. Segons el doctor, també és important dedicar uns 5 o 10 minuts a l’escalfament amb l’objectiu d’adequar la musculatura i les articulacions a l’esforç que ha de venir.

En aquest sentit, assegura que cal prestar especial atenció a l’escalfament en l’àmbit muscular de tronc inferior, a la musculatura isquiotibial, la musculatura de quàdriceps i els bessons, fer estiraments de tendó d’Aquil·les i exercicis de columna i espatlla, i reforç de la postura correcta. L’especialista de l’Icatme també apunta que, pel fet d’estar en creixement, és important evitar fer un sobreesforç continuat sobre un mateix grup articular o muscular: “Es pot complementar amb altres tipus de moviment, com salts, curses laterals, etc.”

Ros, que té una filla de 2 anys, assegura que la pràctica d’esport en família és una bona eina per a la cohesió familiar, fonamental en qualsevol franja d’edat.