FAMÍLIA
PAULA SEIJAS ROMERO
Terapeuta ocupacional

Ergonomia a l’aula

L’ergonomia escolar millora el confort, el rendiment i prevé danys per a la salut en l’alumne

L’etapa escolar comprèn, sens dubte, un canvi significatiu en el nin. És l’etapa en què canvia el seu ambient quotidià (les persones que formen part de la seva família i del seu món), amb la incorporació a l’escola, on s’enfronta a un ambient nou, cerca l’acceptació d’un grup i adquireix aprenentatges i habilitats que l’ajudaran a desenvolupar-se dins del món adult.

Durant aquesta etapa, els nins passen moltes hores a classe i la posició que adopten influeix en la seva salut.

Existeix un factor al qual, en molts casos, no es para gaire atenció i que fins i tot passa desapercebut en algunes institucions educatives: l’anomenada ergonomia escolar.

ERGONOMIA ESCOLAR

L’ergonomia escolar s’ocupa de l’alumnat, d’afavorir una integració adequada a l’entorn per tal de millorar-ne el confort i el rendiment, i per contribuir, així, a la millora d’aprenentatges. Té un paper essencial en la promoció de la salut i de la prevenció de possibles patologies. La postura, el mobiliari i la il·luminació són alguns dels factors ergonòmics que cal tenir en compte durant aquesta etapa.

POSICIÓ

La posició de bons hàbits posturals ajuda a prevenir possibles trastorns musculars i esquelètics provocats per l’adopció de postures forçades, inadequades o pel mal ús de motxilles. Aquest tipus de trastorns són un problema comú, que apareix en forma d’àlgies musculars provocades des d’una edat molt primerenca. En l’actualitat, la incidència de les alteracions de la columna vertebral (escoliosi, hipercifosis, etcètera) és alta. Per això s’ha d’actuar en la prevenció del dolor des de la infantesa, corregint mals hàbits i adoptant postures i moviments adequats en activitats quotidianes, fins que resultin espontànies i naturals.

MOBILIARI

És un altre factor important, ja que els nins estan asseguts la major part del temps que passen al col·legi. Allò ideal és que les cadires i les taules estiguin adaptades a l’altura adequada, amb una distància que permeti una situació relaxada dels avantbraços sobre la taula i amb un accés més fàcil als instruments d’estudi (llapis, bolígrafs…). Amb el mobiliari adaptat, l’alumne pot adoptar una sedestació correcta de la següent manera:

  • Assegut amb l’esquena recta i recolzada al respatller de la cadira.
  • Els peus han d’estar col·locats a terra i no s’han de creuar les cames (en el cas que les plantes dels peus no toquin a terra, podrà utilitzar-se un reposapeus).
  • Els avantbraços han d’estar recolzats a la taula.
  • En escriure, l’esquena ha d’inclinar-se lleugerament cap endavant i el cap ha d’estar recte.
  • Si utilitza l’ordinador, el teclat ha de situar-se a l’altura dels colzes i la pantalla ha de ser just davant del teclat, a una distància d’entre 45 i 60 cm dels ulls.

IL·LUMINACIÓ

Independentment del fet que sigui natural o artificial, ha de ser suficient en relació amb la superfície del lloc o de l’aula i amb la tasca que s’ha de realitzar. Ha d’estar ben distribuïda i no pot provocar enlluernaments. Si no fos adequada, podria provocar fatiga visual i altres conseqüències que en deriven.

ADAPTACIONS

De vegades, els canvis petits i senzills ajuden el nin amb necessitats especials a desenvolupar-se, per tal de poder accedir a l’aprenentatge igual que la resta de companys. Actualment, hi ha nombroses adaptacions que ajuden l’infant amb aquestes necessitats a integrar-se a l’aula. Alguns exemples d’adaptacions són:

  • Reposapeus: indicats per realitzar el suport plantar. A més, és molt aconsellable per als infants que presenten espasticitat a les extremitats inferiors, ja que ajuda a inhibir-la i afavoreix una alineació correcta del maluc i de la columna vertebral.
  • Reposabraços: serveix per donar major estabilitat al tronc i afavoreix l’acció d’asseure’s i d’aixecar-se de la cadira.
  • Tauler amb escotadura: està pensat per als infants que no tenen control del tronc, per millorar-ne l’estabilitat axial, que està relacionada amb la destresa manipulativa.
  • Faristol: afavoreix les activitats de lectoescriptura. Té un sistema de regulació de la inclinació amb un sistema de seguretat, per tal que l’alumne no pugui enxampar-se els dits.