TRINITAT GILBERT

Diversió o obligació? Extraescolars i adolescents

A mesura que avancen els cursos, les extraescolars poden perdre interès. Però n'hi ha que són essencials perquè ajuden a descobrir vocacions

Diversió o obligació?
 Extraescolars  i adolescents / FOTO: P. VIRGILI / T. VAN DE MEULEN . Zoom

La Clàudia Marín va començar l'ESO fent extraescolars per diversió, com bàsquet i natació, i a mesura que ha anat avançant cursos s'ha quedat amb l'extraescolar d'obligació, l'anglès. "Els estudis m'han anat deixant poc temps, però també és cert que els esports els practicava en grup, amb amigues, i elles també ho van anar deixant". En canvi, la seva germana, la Berta, que ha acabat 2n d'ESO, fa una extraescolar d'obligació, l'anglès, perquè totes dues estan segures que és molt important dominar-lo, però també fa cant, que l'apassiona. És més, el seu somni seria dedicar-s'hi. De petita havia fet teatre i dansa. Va ser a partir de 6è de primària que va començar amb el cant, i des de llavors l'ha anat seguint. "No sé si podré anar-ho fent els pròxims cursos, perquè per a mi la prioritat és l'escola i sé que cada curs té més dificultat".

La Marta Borràs, que ha acabat 2n de batxillerat, assegura que fer moltes activitats extraescolars sempre li ha anat bé per organitzar-se bé el temps. "Estic segura que, si no en fes, perdria el temps, la tarda, i no faria res de profit", diu. Dansa i teatre l'han acompanyada tota la vida. "Mira, aquest curs acabava les classes al migdia, i cada tarda tenia una activitat". Fins i tot els dissabtes, que feia teatre. I tot això tenint en compte que 2n de batxillerat és el curs en què cal lliurar el treball de recerca, que la Marta va estar preparant durant tot el primer trimestre i fins al gener, quan el va entregar. I és que està ben segura del que diu i fa: "Si no fes tantes activitats, m'avorriria; em manté activa dedicar-me al que m'agrada". De fet, en el seu cas, les activitats extraescolars li han permès descobrir la seva vocació, que és el teatre, i, per això, just acabat 2n de batxillerat, s'ha preparat per entrar a l'Institut del Teatre.

Una oportunitat

En aquest sentit, la pedagoga Roser Batlle (http://roserbatlle.net ) subratlla que les activitats extraescolars dels adolescents són una oportunitat perquè els joves aprenguin a gestionar el temps, perquè sàpiguen col·locar a les balances les obligacions acadèmiques, les familiars i les seves aficions. Curiosament, els adolescents, per definició, "no són equilibrats, perquè sempre busquen el límit de tot, tensen la corda per comprovar de què són capaços i de què no, així que les extraescolars els ajudaran a buscar l'equilibri". Com explica Roser Batlle, especialitzada també en aprenentatge-servei, "si tenen un examen i saben que han de fer altres coses, hauran de saber organitzar-se molt bé". Justament aquesta gestió del temps "és un aprenentatge".

D'altra banda, la pedagoga afirma que "com més temps dediquin a activitats que no siguin passar pantalles, molt millor, perquè han de saber que el més essencial és el que proporciona experiències vitals i no passar pantalles l'una darrere l'altra".

Merche Garcia Villatoro, directora de l'Esplai La Florida de l'Hospitalet de Llobregat, explica que els adolescents fan extraescolars perquè volen fer-ne, perquè "estan en una edat que ja trien per ells mateixos, que saben a què volen dedicar el temps lliure". Als petits, l'entitat que dirigeix Merche Garcia els munta el calendari tot l'any, però fan que els joves "s'organitzin ells mateixos per desenvolupar els projectes". Saben que, si no ho fan d'aquesta manera, els joves no hi anirien. "Penseu que els joves volen estar-se a casa o al carrer; per això els hem d'oferir activitats que els agradin molt".

Més bon rendiment

Aquest any, La Florida ha atret 100 joves amb projectes com Joves pel Barri, que ha fet que es convertissin en voluntaris. "Es pot dir que les activitats extraescolars s'acaben convertint en prelaborals, perquè, per exemple, amb la de cinema han après a muntar reportatges amb imatges que ells mateixos han enregistrat, i que tant els atreu", diu la Merche.

Per la seva banda, la mestra Imma Marín, directora de Marinva, Joc i Educació (www.marinva.es ), opina que, per a la bona salut mental i física dels adolescents, les activitats extraescolars són imprescindibles. "Rendiran millor a l'escola si han tingut el seu temps d'esbarjo". Esclar que també han de saber què és prioritari, que a la seva edat són els estudis, però a les aficions i la vida social també hi han de dedicar temps. Segons el parer de Marín, el model de buscar l'equilibri entre aficions i estudis vacuna, per dir-ho d'alguna manera, contra la forta competitivitat en els estudis, que és el que pot passar quan els joves només es dediquen a estudiar.

Finalment, Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill, recorda que "les activitats extraescolars de qualitat poden tenir molt valor educatiu, però també tenen un preu..." És més, en la seva opinió, tampoc no s'han de valorar com una alternativa per a l'horari intensiu que apliquen els instituts, perquè "no totes són de qualitat pedagògica; n'hi ha que no tenen cap valor educatiu, perquè tan sols són un pàrquing per a fills", conclou.