GEMMA CASTANYER

Descobrint el parc en bici

L’activitat Pedals al Parc, de l’AMB, permet descobrir els valors ambientals del Parc de la Fontsanta conduint un vehicle sostenible

Descobrint  el parc en bici / FOTOS: G.C. Zoom

Arriben a pas lent i amb alguna lleganya als ulls, però les cares de son es transformen quan veuen les bicicletes arrenglerades davant seu que els esperen per començar la passejada. Els alumnes de segon d’ESO de l’Institut Voltrera d’Abrera han sortit aquest matí de les aules i s’han desplaçat fins al Parc de la Fontsanta -ubicat entre els municipis de Sant Just Desvern, Sant Joan Despí i Esplugues de Llobregat- per descobrir els valors socials i ambientals de l’espai d’una manera singular: a ritme de bicicleta. “Es tracta d’una proposta molt completa. Els alumnes aprenen, gaudeixen, comparteixen i fan exercici. Són poques les ocasions que tenim per poder sortir de l’institut i per això ens ha semblat molt interessant poder participar d’aquesta activitat”, explica Imma Delgado, que és professora d’educació física.

La proposta engresca els nois i noies, que de seguida es col·loquen els cascos i les armilles i fan un parell de voltes per ajustar manillars i seients. Quan tothom està llest, la Sara Piqueras, l’educadora ambiental, divideix el grup en dos: “L’activitat té dues parts d’una hora i mitja de durada, aproximadament. La primera consisteix en un itinerari de mobilitat pel Parc Ciclista del Llobregat, en la qual s’expliquen senzilles tècniques de reparació de la bicicleta; i la segona, el recorregut pel Parc de la Fontsanta amb diferents parades”, explica.

Ruta ambiental

Mentre una part del grup es queda al circuit, la Sara inicia el recorregut pel parc amb una quinzena d’alumnes. La ruta consta de cinc parades a través dels principals punts socioambientals d’aquest espai públic, que va ser inaugurat el 1995 i que consta de 16,2 hectàrees. És el més gran dels 40 parcs que formen part de la Xarxa de Parcs Metropolitans (XPM) que gestiona l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona).

“La primera parada és a l’entrada del parc. Serveix per ubicar-nos i per introduir conceptes sobre el seu passat més recent i els barris que l’envolten; a la segona ens aturem davant les vinyes de la Fontsanta, que rememoren el passat agrícola de Sant Joan Despí; el tercer punt serveix per explicar que el parc s’ha construït sobre un antic abocador, fet que ens introdueix el debat sobre la separació de residus i la seva utilitat; després, ens aturem davant l’escultura La família de l’home, una creació de Xavier Medina-Campeny i que vol ser un cant en defensa de la natura. Finalment, visitem els horts urbans i n’expliquem els valors socials, alhora que reflexionem sobre la temporalitat dels aliments, el km 0 i el malbaratament alimentari”, explica la Sara.

I acabada la ruta els alumnes tornen al punt d’inici i calculen quantes emissions de CO haurien emès cadascun d’ells si haguessin fet aquest mateix recorregut amb vehicle a motor: “Es tracta d’una activitat que aglutina un ampli ventall de conceptes al voltant dels valors socials i ambientals dels nostres espais verds: mitigació del soroll urbà, biodiversitat, canvi climàtic, separació de residus, illa de calor, mobilitat sostenible, etcètera”, explica Elena Lacort, tècnica de sostenibilitat i educació de l’AMB. “I a més ho fan d’una manera lúdica, com és el fet d’anar en bicicleta. Les valoracions de l’activitat fins ara han sigut molt positives, entre el 9 i el 10”, afegeix.

Escolars i famílies

L’activitat Pedals al Parc és una de les novetats d’enguany del Programa Metropolità d’Educació per a la Sostenibilitat 2014-2015 (PMES) de l’AMB, i es porta a terme en col·laboració amb el Parc Ciclista del Llobregat. Es realitza entre setmana per al públic escolar (cicle superior de primària, ESO i batxillerat) i per a famílies el cap de setmana, sempre amb inscripció prèvia.