BERNAT VILARÓ

Creix l’ús didàctic de la tecnologia a l’aula

Un 32% dels estudiants d’App Education asseguren que la seva experiència al programa educatiu els ha fet triar carreres relacionades amb la tecnologia

Creix l’ús didàctic  de la tecnologia a l’aula / FOTO: MSCHOOLS Zoom

El programa mSchools, que impulsa la Fundació Mobile World Capital Barcelona amb el departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i la GSMA, és un projecte d’èxit contrastat. Amb l’objectiu de transformar i fer evolucionar l’educació, aquesta iniciativa, que va néixer el 2012, ajuda els alumnes a construir noves i importants competències digitals, i els prepara per al món d’avui dia, gràcies a l’aplicació i la integració de les tecnologies mòbils a l’aula. Així, mSchools dóna suport tant a estudiants com a famílies, mestres i escoles, amb noves formes d’ensenyament i aprenentatge i amb eines i aplicacions perquè els alumnes desenvolupin a classe noves habilitats digitals. En poc més de tres anys el programa ha revolucionat les aules, i avui una gran part de l’alumnat del país participa en alguna iniciativa impulsada per mSchools.

L’assignatura

Un dels elements més destacats del programa és la seva assignatura Mobilitzem la Informàtica, que va començar ara fa dos cursos. En aquest temps, el nombre d’alumnes que s’han matriculat en aquesta assignatura optativa s’ha duplicat. El curs passat fins a 12.000 alumnes (entre més de 300 centres i 8 instituts de cicles formatius) van fer ús d’aquests continguts. Els materials, que aquest any també podran cursar els alumnes de 3r d’ESO dins l’assignatura troncal de tecnologia, permeten millorar les competències digitals i l’esperit emprenedor dels alumnes. A més, mSchools compta amb una plataforma d’uns 270 experts que acompanyen el professorat i donen suport a la seva tasca a les aules.

El responsable de mSchools, Albert Forn, explica que el contingut de l’assignatura està disponible en català i anglès: “D’ençà que la traducció es va posar a disposició del professorat, prop d’un 25% dels materials de l’assignatura s’han distribuït en anglès, cosa que facilita l’ús d’aquesta llengua a les classes de tecnologia”. A més, un 32% dels estudiants d’App Education afirmen que la seva experiència a mSchools els ha fet triar carreres relacionades amb la tecnologia.

Recompensa a l’esforç

Un dels moments més especials del curs és l’entrega dels App Awards, els premis que lliura mSchools als millors projectes d’aplicacions mobile que s’han anat treballant a l’aula. En l’última edició s’hi van presentar 137 projectes, i en la cerimònia de lliurament, que es va celebrar al juliol, es van premiar les millors aplis entre els 24 finalistes de tot Catalunya. Hi va destacar una aplicació de mòbil que recorda a la gent gran quan ha de prendre la medicació, i una altra que facilita que l’usuari no es distregui a classe o a la feina. També es van premiar projectes de jocs de laberints i una guia per als amants dels museus, entre d’altres.

Si bé un dels premis ja era participar en el certamen dels App Awards, els alumnes guanyadors van tenir una sorpresa més. Per primera vegada, aquest estiu, mSchools va organitzar unes colònies, els anomenats TechCamp. En aquest campament tecnològic els joves estudiants van poder ampliar coneixements sobre programació, aplicacions i l’entorn empresarial gràcies a una metodologia que fomenta la feina en equip. Després de l’èxit assolit en aquest primer any de la iniciativa, l’organització de mSchools ja treballa en la segona edició del TechCamp de cara a l’estiu del 2016.

A més dels App Awards, la Mobile World Capital Barcelona també organitza els Mobile Learning Awards (MLA), que premien els millors projectes que han experimentat amb les tecnologies mòbils en l’àmbit acadèmic. El curs passat va tenir lloc la tercera edició dels MLA, que va guardonar 18 treballs pel seu talent tecnològic i la seva inspiració creativa. “El món ha d’entrar a l’escola. Els alumnes d’avui són nadius digitals i, si els prenen aquestes eines de les mans durant totes les hores que estan al centre, els estem apartant del seu propi món. I ells no han d’entrar al nostre món, sinó que nosaltres hem d’entrar al seu”, comentava un dels professors del Col·legi Singuerlín de Santa Coloma de Gramenet, que va ser un dels centres premiats.

Un cercador d’aplis

El programa mSchools va posar en marxa el curs passat Toolbox, un aparador de gairebé 500 aplicacions mòbils avaluades per docents seguint criteris d’adequació curricular. La plataforma aglutina aplis útils per millorar els processos d’aprenentatge i la pràctica dels professors, que també poden consultar les experiències d’altres docents a l’hora d’introduir aquest tipus d’eines a l’aula. A més, al setembre es van introduir a Toolbox col·leccions temàtiques per facilitar la distribució de continguts per camps d’interès. És, doncs, una eina pràctica que facilita la tria d’aplicacions perquè els professors utilitzin la tecnologia a l’aula.

Un altre dels projectes de mSchools que ha tingut molt bona rebuda en els diversos centres és el Mobile History Map (MHM), un projecte innovador que es va engegar el novembre del 2014 i en què ja participen uns 4.000 alumnes i més de 600 centres. És una eina que serveix perquè els alumnes creïn i geolocalitzin continguts relatius en punts d’interès propers al seu centre educatiu. Pensat per a estudiants de 5è i 6è de primària, de secundària i de formació professional, el MHM també permet posicionar en un mapa les biografies de personatges històrics.

D’altra banda, mSchools també és un projecte compromès amb les famílies, de manera que organitza sessions formatives en escoles enfocades als pares i mares. Ja s’han dut a terme una trentena de sessions organitzades en col·laboració amb les AMPA dels centres educatius, amb la participació de més de 400 pares i mares. En aquestes sessions es parla sobre l’ús responsable de la tecnologia mòbil.