TRINITAT GILBERT

Construir la vida. Peces que amaguen ensenyaments

El recinte del Poble Espanyol va inaugurar al mes de setembre un taller educatiu nou, el Lego Education, que s’adreça a escoles i a famílies. L’objectiu d’aquest nou espai és fer visible que a través d’aquest famós joc de construcció creat a Dinamarca es pot aprendre a aprendre

El Lego, el conegut joc inventat a Dinamarca, combina amb un bon equilibri una part de construcció i una altra de simbolisme. En primer terme, “la part constructiva ofereix una gran varietat d’escenaris per a tots els gustos i nivells de dificultats”, com explica Imma Marín, directora de Marinva. Tant es poden col·locar peces per fer una torre com per fer un cotxe teledirigit o un robot. I just en aquest univers d’escenaris i personatges és quan comença el joc simbòlic, amb tots els avantatges que representa: creativitat expressiva, llenguatge, imaginació i fantasia, reproducció de models, imitació, capacitat organitzativa.

“En aquest cas el joc simbòlic, més enllà d’imitar un rol o comportament, el que proposa és un exercici més global en el qual l’infant que juga fa com de director de cinema imaginant i organitzant l’escenari o el guió”, continua Marín.

Com a joc de construcció, els beneficis seran també la creativitat productiva i inventiva, la coordinació ull-mà, les relacions i l’organització espacials, el raonament, la precisió, la paciència, la concentració i la memòria lògica.

Al Poble Espanyol, a Barcelona, són conscients dels beneficis del joc danès. Al setembre van inaugurar un taller, Lego Education, que permet que les escoles hi posin en pràctica els coneixements impartits a l’aula. Els caps de setmana també es pot assistir al taller en família. “El joc estimula la imaginació i el fet d’aprendre a aprendre”, explica Diego Murciano, coordinador de les activitats culturals del Poble Espanyol. Quan els alumnes hi arriben reben uns reptes, relacionats amb la seva vida quotidiana, que hauran de resoldre amb el muntatge de peces de Lego. Quan tinguin feta la construcció hauran d’observar-la bé i plantejar-se si la podrien millorar. “Els donem el mínim de pautes possibles malgrat que els educadors hi són com a facilitadors de la investigació”, però l’objectiu és que les criatures i els joves treguin les pròpies conclusions.

Possibilitats obertes

“La màgia del taller és que no hi ha solucions bones ni dolentes, sinó que totes són possibles i que mentre les fan estan experimentant el currículum escolar”. Per a les famílies els tallers són els diumenges de 10.30 a 12 h. El taller és semblant a l’escolar, però té un punt de diferència clau, que és el fet que pares i fills hi estan junts i el fan a la vegada, mentre que amb l’escolar tots els participants tenen la mateixa edat. “Busquem crear una complicitat entre els pares i els fills perquè tant per als uns com per als altres hi hagi complexitat i estímuls per tirar-lo endavant”.

En els tallers familiars l’objectiu primordial és el divertiment, mentre que en l’escolar és més el pedagògic. Tant en un cas com en l’altre totes les peces de Lego s’hi adapten. “En tenim de totes les mides, fins i tot les més grans, per als més petits, que estimulen la psicomotricitat fina”.

Per als més grans

De cara als pròxims mesos, Diego Murciano explica que volen incorporar els alumnes de secundària d’ESO i batxillerat amb tallers de Lego de robòtica. “El treball en equip és un dels reptes que s’hi treballa per a tots els grups, així com afavorir el positivisme, i que no hi hagi guanyadors sinó que cadascú en tregui les seves pròpies conclusions, que ha d’exposar a la resta”.

La màgia dels jocs de Lego és que permet que cadascú vagi evolucionant segons els seus aprenentatges i habilitats. Uns aprenentatges compartits amb els companys o amb la família, així que “la part comunicativa també és un altre dels aspectes que s’hi treballa”, conclou Murciano.