ESTHER ESCOLÁN

Compromís. Escoles solidàries

Cada cop més escoles del nostre país eduquen en valors com el compromís i la solidaritat, i molts cops ho fan de bracet d’ONGs

Compromís
 Escoles solidàries / FOTO: XAVIER BERTRAL Zoom

Una educació social i en valors constitueix un element fonamental en el procés educatiu, perquè ha de fer natural que nens i nenes i adolescents adoptin comportaments responsables en la societat actual i ha d’assegurar que els consolidin en un futur, per crear una societat plural en què les pròpies creences, valors i opcions convisquin amb el respecte als dels altres.

És per això que, tal com apunta la responsable de cooperació i educació de l’Unicef Catalunya, Maria Mur, “és important que els infants i adolescents tinguin presents situacions reals a través d’experiències quotidianes, tant seves com d’altres infants que viuen més lluny, i estiguin alerta davant dels problemes locals i mundials”. Aportar-los valors no farà més que despertar en ells un esperit crític, amb criteri i responsabilitat, que segurament farà que com a ciutadans s’impliquin més en el que passa al seu entorn més o menys proper.

En la construcció del seu jo com a ciutadà, les escoles -els infants hi estan aproximadament una quarta part del dia- tenen un paper fonamental no només pel que fa a la formació acadèmica, sinó també pel que fa al desenvolupament de tots els àmbits de la persona. Com subratllen Iuren Aldecoa i Patrícia Garcés, d’Ajuda en Acció, “a ser solidari també se n’aprèn, i és realment important aprendre’n des de petits, ja que un món més just el construïm entre tots, infants inclosos”.

Consciència social

Respecte a si els nostres infants són conscients de la realitat que els envolta, per poc idíl·lica que sigui, Maria Mur afirma que sí, ja que la crisi ha trucat a la porta de moltes llars del món, “cosa que ha provocat greus privacions a les famílies i, en general, les ha forçat a adoptar un seguit de canvis de comportament amb conseqüències irreversibles, en particular per als infants”.

“Tots ells -prossegueix Mur- coneixen algun cas de pares i mares que s’han quedat sense feina, o de famílies que han estat desnonades de casa seva i viuen, per exemple, amb els avis o altres familiars; o que han hagut de reduir les racions de menjar al dia o s’han vist obligats a gastar menys diners en salut”. Són conscients, per tant, de la realitat més pròxima i també de la que afecta els nens i nenes d’altres països, que pateixen situacions de pobresa extrema o que s’han vist obligats a abandonar casa seva a conseqüència de la guerra. O la de comunitats senceres que s’han vist afectades per catàstrofes naturals, entre d’altres. Situacions que les escoles que s’han sumat al programa Enreda’t, de l’Unicef, expliquen i analitzen amb els seus alumnes. “És una manera d’afavorir que prenguin consciència del món, que coneguin i interioritzin el que passa i que, finalment, prenguin una actitud activa, primer com a infants i després com a adults”, destaca Mur.

Una visió a la qual també contribueix el programa Ara Toca, d’Ajuda en Acció, que també han incorporat un bon grapat d’escoles, que afavoreixen que els seus alumnes coneguin la realitat que viuen nens i nenes d’edats semblants a les seves i que, molts cops, no tenen una situació tan privilegiada com la seva. Iuren Aldecoa i Patrícia Garcés destaquen que “és molt interessant que els infants reflexionin al voltant de què poden fer perquè canviï la realitat de tots aquells nens i nenes que tenen els mateixos drets que ells però menys oportunitats”. Enguany, l’Ara Toca acostarà als alumnes la realitat d’algunes escoles i nens del Salvador que també participen en el programa.

Drets de la infància

Les escoles, doncs, ajuden els infants i adolescents a anar-se elaborant una fotografia de la societat que els envolta. Com hi han de contribuir els pares i mares, l’altra cara de la moneda? La responsable de cooperació i educació de l’Unicef Catalunya respon: “Sent part activa en tot aquest procés d’aprenentatge, i no deixant que tota aquesta responsabilitat recaigui només sobre el mestre, és a dir, integrant-se activament i formant part de la comunitat educativa”. Ajudant els més petits a comprendre la realitat i a actuar, en la mesura que sigui viable per a cada família. L’objectiu és treballar valors com la solidaritat, el compromís i el treball en equip perquè flueixin i facin de la societat un lloc millor o, com a mínim, més just i compromès amb els altres.

El programa Enreda’t, de l’Unicef, va néixer l’any 2000 per promoure entre infants i adolescents actituds i valors com la solidaritat a nivell mundial, la pau, la tolerància, la justícia social o la conscienciació respecte a temes ambientals. Es tracta d’un recurs didàctic que l’ONG posa a l’abast del professorat dels centres que decideixen sumar-se al projecte, com és el cas, per exemple, de l’IES Vinyet de Sitges o l’Escola Pia de Balaguer.

A través del projecte Enreda’t els alumnes poden abordar temes relacionats amb els drets de la infància, com la salut o l’aigua, que es materialitzen, per exemple, en la campanya Gotes per al Níger. “En els últims anys també hem començat a treballar en la sensibilització dels drets de la infància a Espanya a través de la campanya Jo demano pacte, perquè cal que s’escolti la veu dels nens i nenes i adolescents”, destaca Maria Mur.

Els drets de la infància, com l’educació, i els drets de les dones també són temes en els quals fa especial èmfasi el programa Ara Toca, de l’ONG Ajuda en Acció. A través d’activitats lúdiques, com contes o dinàmiques adaptades a cadascuna de les edats, es treballa i reflexiona al voltant de temes com les desigualtats socials o la pau. Unes activitats que no només es limiten al centre escolar, sinó que també involucren les famílies i amistats dels alumnes, ja que inclouen des de recomanacions de pel·lícules, lectures o exposicions, fins a jornades i activitats solidàries on es troben tots, alumnes, professorat i la resta de la comunitat educativa, familiars i amistats.

Dates importants

Aquest és el cas, per exemple, de l’activitat Música de Colors, que sol celebrar-se al voltant del 30 de gener (Dia Internacional de la Pau i la No-violència), “a través de la qual es pretén que la comunitat educativa reflexioni sobre les barreres reals i simbòliques que nosaltres mateixos aixequem al nostre voltant per protegir-nos de la por i que, en realitat, l’únic que aconsegueixen és despertar més por i intolerància”, expliquen des d’Ajuda en Acció Iuren Aldecoa i Patrícia Garcés.

Altres dates que destaquen des de l’Unicef com a especialment importants són el Dia Universal de la Infància (20 de novembre) i el Dia Mundial de l’Aigua (22 de març). Maria Mur, la seva responsable de cooperació i educació a Catalunya, recomana “que les activitats previstes per a aquestes dates s’afegeixin a la programació del centre, que pot organitzar al voltant d’aquestes temàtiques esdeveniments culturals, musicals o esportius que impliquin tota la comunitat escolar, que podrà expressar així el seu suport als drets dels infants”.

Cursa solidària

Aquest és el cas de la cursa solidària que l’any passat ja van organitzar els alumnes de l’IES Vinyet de Sitges pels volts del Nadal. Aquest institut va incorporar el programa Enreda’t de l’Unicef l’any passat com a assignatura optativa a primer d’ESO. La directora del centre, Montse Piqué, recorda com l’equip directiu va tenir clar de seguida que esdevindria una experiència profitosa per als seus alumnes i és que, com apunta Piqué, una bona educació ha d’ocupar-se tant dels aspectes acadèmics que busquen l’excel·lència com de la formació humana: “Nosaltres, a l’IES Vinyet, volem formar ciutadans preparats però amb uns valors que els portin a treballar també per millorar la nostra societat”.

El coneixement dels drets dels infants, el compromís i la solidaritat són, per tant, “valors essencials que ajuden els alumnes a millorar les seves relacions i a resoldre els conflictes a partir del diàleg i el respecte mutu, al mateix temps que els fan més respectuosos amb la diversitat humana”, afegeix Piqué. Després de tres setmanes de curs, tota l’escola “ja està molt il·lusionada amb els preparatius de la cursa d’enguany”, explica la directora d’aquest institut de Sitges, una trobada que l’any passat va tenir molt bona acollida i de la qual els nens i nenes que van participar-hi destaquen “l’alegria i la satisfacció que els produeix aportar el seu granet de sorra per millorar la vida dels nens del Níger”, afegeix orgullosa la seva directora.