AINHOA BOIX

Compra amb seny! Per un consum responsable

L’educació i l’exemple són imprescindibles per aconseguir l’objectiuque els adolescents aprenguin a fer un consum responsable

Encara que a molts pares els resulti difícil de creure, adolescència i consum responsable no són incompatibles. Els joves, els mateixos que avui s’obstinen a renovar les sabates encara que les que tinguin siguin de la temporada anterior, poden convertir-se demà en compradors conscients, reflexius i moderats. No hi ha cap fórmula miraculosa darrere d’aquesta transformació. Només dos ingredients que es fan del tot imprescindibles quan parlem de nens i adolescents: l’educació i l’exemple.

I és que, segons el professor del departament de comunicació de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona i autor del llibre El consumidor adolescent. Televisió, marques i publicitat, José Fernández-Cavia, del que moltes vegades s’obliden els pares és justament d’això, d’oferir als seus fills la informació necessària per poder comprar de manera conscient i, sobretot, de predicar amb l’exemple. “El que no té sentit és que estiguem dient als nostres fills que siguin responsables i que nosaltres fem just el contrari. D’adults que han deixat de pagar la hipoteca per comprar-se un cotxe n’hi ha a grapats”, explica aquest docent català que parla del consum adolescent com d’un acte que forma identitats, que permet al jove definir-se com a persona i pertànyer a un grup d’iguals.

Una manera de pensar que no s’allunya gaire de la d’Albert Vinyals, professor de psicologia del consum de l’Escola Superior de Comerç i Distribució (Escodi) i un dels principals defensors, tant en les seves classes com en els seus tallers amb adolescents, del consum com a acció conscient. Per aquest docent català, com per Fernández-Cavia, els pares tenen responsabilitat en els hàbits de compra dels seus fill,s i ells, igual que els adolescents, han de canviar el xip si volen dirigir els seus esforços cap a un consum conscient.

Com? Doncs com hauria de fer qualsevol jove: buscant informació sobre un producte o servei abans d’adquirir-lo, pensant en els valors socials o mediambientals que s’amaguen darrere seu i basant la seva decisió de compra en aquests factors. “El primer que hem de fer per consumir de manera conscient és, justament, adquirir consciència, tant pares com fills. Que darrere d’una compra hi hagi una formació, uns coneixements. Perquè, si no disposem d’aquesta informació, no podem saber per què és millor comprar una marca o una altra”, aconsella aquest professional que, malgrat parlar de la importància que té el consum en el nostre dia a dia, evita les postures radicals en aquest tema.

“Quan parlem de consum conscient, no parlem de prohibir marques ni multinacionals, sinó de saber què hi ha darrere de les nostres eleccions i que, amb aquestes eleccions, podem afavorir un tipus de comerç o un altre”, comenta Vinyals.

Educar pares i fills

Qui també es refereix a l’impacte que tenen els hàbits de consum en l’economia d’un país i a la importància que grans i petits siguin conscients d’aquest tema és Alfons Conesa, director de l’Agència Catalana del Consum de la Generalitat de Catalunya, una de les entitats que més ha fet per convertir el ciutadà en un comprador responsable en els últims anys. I és que, des d’aquesta institució, no només s’organitzen xerrades per formar els adolescents i els nens en aquest sentit, sinó també per conscienciar les famílies del seu paper com a ens educadors i de la funció socialitzadora i integradora del consum en els adolescents.

“Quan un infant de 6 anys vol la samarreta d’un personatge de la televisió o un jove de 14 vol la d’un equip esportiu, la demanda va més enllà de la compra d’un producte. El que estan expressant és que la samarreta els permetrà socialitzar-se amb un grup d’amics, pertànyer a un grup o construir la seva identitat. I, en aquest sentit, la família ha d’aprendre a gestionar les accions de consum més enllà d’un sí o d’un no”, conclou Conesa.