AINHOA BOIX

'Child friendly' El moviment pren força

Cafeteries, restaurants i cases rurals fan del respecte als nens la seva filosofia. Dissenyen espais perquè hi estiguin com a casa

Abans de ser pare, Francisco Núñez anava a concerts pràcticament cada mes, sopava o dinava fora de casa una vegada per setmana i llegia el periòdic en una cafeteria del barri gairebé cada dia. Amb l'arribada del Daniel tot va canviar. Primer, perquè preferia dedicar l'escàs temps lliure de què disposava al seu fill i no a sortides nocturnes o amb els amics. Després, perquè no hi havia gaires opcions per a l'oci en família més enllà d'una visita al parc, d'un passeig per la platja o d'una trobada amb altres pares. A quin establiment podia acudir amb un bebè i el seu cotxet? A un parc de boles? A un restaurant de menjar ràpid? Però parlem del 2008, quan encara es permetia fumar als locals i els pares s'amuntegaven a l'exterior perquè els seus fills no respiressin el fum del tabac, i quan l'oferta d'oci familiar era pràcticament nul·la. Avui les cafeteries i restaurants amigables amb els nens, també conegudes com a child friendly , comencen a ser habituals en comunitats autònomes com Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears i els petits han deixat de ser persona non grata per convertir-se en clients.

L'origen d'aquesta transformació, com sempre, cal buscar-lo en la societat, en pares com Enric Loizu, que sense gaires opcions d'oci amb la família, i amb l'ajuda del seu soci Omar Sayol, va decidir invertir els seus diners i el seu temps en un local on grans i petits fossin benvinguts, on poguessis prendre't un cafè o degustar una amanida i on els conceptes cafeteria, botiga ecològica i centre cívic s'unissin en un mateix sostre. O en mares com Mavi Villatoro, que, quatre anys abans que Loizu obrís Papas & The Mamasal barri barceloní del Poble Nou i cansada de bregar amb un entorn hostil amb els nens, va crear amb Sarah Lages una web de referència per a pares i mares, Mammaproof. La idea d'aquesta andalusa establerta a Barcelona no només era crear una plataforma online on els pares i mares poguessin trobar els comerços, cafeteries i restaurants child friendly de la ciutat, sinó inventar un distintiu que identifiqués els locals de l'àrea metropolitana i la perifèria que tinguessin en compte els infants.

"A Mammaproof el que preval per sobre de qualsevol cosa és l'amabilitat dels empleats. Després l'accessibilitat i l'atenció especial al nen. Aquí parlem d'infraestructures, activitats pensades per a ell...", explica Villatoro, que més enllà d'apostar per la creació de locals child friendly ho fa per convertir les ciutats en llocs amables per als infants i per implicar les administracions públiques en aquesta tasca. "S'haurien de crear més zones verdes, adaptar els transports públics, llançar campanyes cíviques perquè tots siguem part d'aquest treball de criança. Els nens són aquí, són un tresor i hem de preservar els seus drets, i més en llocs difícils com són les ciutats", diu la fundadora de Mammaproof.

Prenen el carrer

El mateix va haver de pensar Noelia Terrer fa dos anys, just abans d'organitzar la primera edició del Ruzafa Loves Kidsen un dels barris més cosmopolites de València, Russafa. Amb aquest projecte, com amb d'altres impulsats per ella i pel seu company, Carlos Rubio, com la creació de la botiga de roba infantil nANUFACTURE i els tallers de lactància i port que hi tenien lloc, volia donar visibilitat als nens i a una generació de pares que "volen ser-ho però no com els han explicat". Es va posar en contacte amb comerços, galeries, restaurants i estudis de disseny i arquitectura de la zona, i entre tots van programar una setmana de concerts, contacontes i tallers i en la qual els infants eren els protagonistes. "Teníem la sensació que els nens eren una molèstia allà on anaven. I en un barri com el nostre, Russafa, ple de famílies amb nens petits, era absurd. Fins i tot comercialment!", recorda aquesta valenciana, que actualment compagina la gestió de nANUFACTURE i la seva feina a l'agència de publicitat Ladies & Gentlemen, de la qual és presidenta, amb l'escriptura de llibres destinats als pares com Lactancia i 100 pelis de adultos para ver con niños , tots dos editats per Litera.

L'any de la primera edició del Ruzafa Loves Kids va venir la segona. Amb més participants, més visitants i, com indica la mateixa Terrer, més repercussió. "La segona edició va estar igual de bé. O millor. Més controlada, perquè ja sabíem el que teníem entre mans. El cas és que des de llavors no parem de veure esdeveniments dirigits a famílies", comenta aquesta professional d'idees inesgotables.

Una bona mostra de la repercussió que va tenir la iniciativa impulsada per Terrer i Rubio la trobem en Tot Menut. Un esdeveniment que neix al barri antic de València i que té unes altres tres mares com a organitzadores: Ana Mallent, Paula Roselló i Rebeca Manteiga. La seva finalitat? La mateixa que la de Ruzafa Loves Kids: reivindicar un entorn amigable per als nens i fer-ho a partir d'activitats lúdiques i en espais, fins ara, reservats als adults. "Es tractava de traslladar la iniciativa del Ruzafa al nostre barri i fer activitats a l'interior de locals però implementant-les amb la utilització d'espais públics", explica aquesta economista de professió, que encara que no s'atreveix a posar data a una segona convocatòria d'aquest esdeveniment no titubeja a l'hora d'afirmar que hi haurà més iniciatives en pro de la conversió del barri en un lloc segur i amigable amb els nens, tant des de Tot Menut com des del Col·lectiu de Mares i Pares de Ciutat Vella, del qual les tres formen part. "La idea -expliquen- és seguir gaudint del barri i poder conviure amb els nostres fills en un entorn apropiat, però també demostrar que una ciutat dissenyada per als adults pot ser apropiada per a les criatures".

Ciutat amigable

I és que, malgrat el benefici d'aquest tipus d'esdeveniments i de locals, el moviment child friendly va i vol anar més enllà. Com explica Manteiga, ser client d'un local o d'un altre dependrà dels pares; habitar en una ciutat child friendly , en canvi, és feina de tots. I com exposa Núria Vallès, sociòloga i mare de tres fills: "No només es tracta que un establiment sigui child friendly , sinó que tot l'entorn estigui pensat per als nens". Elles, seguint el que deixa marcat el psicopedagog italià Francesco Tonucci en el llibre Quan els nens infants diuen prou! , busquen fer de la ciutat un lloc habitable per als nens i on, com ja passava fa 40 i 50 anys, puguin caminar, patinar, anar en bicicleta o jugar sense por de ser atropellat per un cotxe o de ser amonestat per un policia.

"El primer que cal fer és integrar els nens i nenes com a ciutadans de ple dret, de manera transversal, amb tot el que siguin propostes d'administració local, i s'ha de pensar sobretot en urbanisme, transport, conciliació familiar", comenta aquesta mare barcelonina, que recorda que per aconseguir aquest objectiu les empreses també s'hi han d'implicar. Cal una feina conjunta perquè, a poc a poc, ciutats i negocis siguin més amics dels nens.