LAURA PINYOL

Canviar el paradigma de l’esport escolar

Els tutors de joc són una aposta de la UCEC per reforçar i premiar entre la canalla les actituds esportives en la pràctica esportiva

Canviar el paradigma de l’esport escolar / FOTO: UCEC Zoom

Els consells esportius de Catalunya, unificats sota l’empara de la UCEC, tenen per missió utilitzar l’esport com una eina educativa. És per això que incorporen en els Jocs Esportius Escolars de Catalunya la figura del tutor de joc, un agent educatiu que es diferencia dels àrbitres o els jutges de competicions esportives. A més d’aplicar el reglament i la normativa, utilitzen el joc “com una oportunitat educativa”, explica Tere Cousillas, una de les tutores de joc del Consell Esportiu del Baix Camp.

Per descomptat, el tutor de joc aplica les regles adaptades a cada modalitat esportiva que figuren dins les directrius normatives dels Jocs Esportius Escolars, editades pel Consell Català de l’Esport i la Unió de Consells Esportius de Catalunya, i “se sancionen les jugades violentes o les conductes antiesportives com en qualsevol altre esport, però s’hi afegeix el component educatiu per explicar per què s’amonesta una jugada o per evitar i resoldre un conflicte”.

"S’hi afegeix el component educatiu per explicar per què s’amonesta una jugada o per evitar i resoldre un conflicte”

Tere Cousillas - Tutora

OBJECTIU: EDUCAR

Com tots els canvis, comptar amb la complicitat de les famílies i els esportistes “és molt positiu” perquè “anima a seguir amb aquesta tasca educativa i pedagògica dels tutors de joc”. En la majoria dels casos, però, es valora que el tutor de joc “no només sancioni i que no sigui una figura seriosa, distant i imperativa”, sinó que, en canvi, sigui “una persona que es mostri pròxima i conciliadora amb els esportistes”.

Tant els consells esportius com la UCEC són “molt conscients del valor educatiu de l’esport”, afirma Tere Cousillas, i just per aquest motiu han de mirar de garantir, en tot moment, que l’esport i les activitats recreatives i d’oci practicades en edat escolar es portin a terme seguint criteris que beneficiïn la formació integral i de salut per a tothom.

VALORS EN JOC

Per a Jaume Domingo, president de la UCEC, l’existència dels tutors de joc “és un element més de l’educació dels esportistes a través de la competició”. El model dels Jocs Esportius Escolars es basa “en valors” i, en aquest sentit, els tutors “fan complir les regles, les comenten, les expliquen i, al final del partit, fan una valoració”.

"Els tutors fan complir les regles, les comenten, les expliquen i, al final del partit, fan una valoració”

Jaume Domingo - President de la UCEC

El perfil dels tutors hi ajuda molt, ja que, segons Domingo, en la majoria dels casos, solen ser “joves jugadors i jugadores del mateix esport en categories superiors”. Per això, “la seva formació és molt important i és una de les prioritats dels consells esportius: preparar-los per promoure valors però també per afrontar la crítica d’espectadors o entrenadors sobre les seves decisions”.