PALOMA ARENÓS

Bressolant el son. Què canten els pares d'avui?

Parlem d'una tradició atàvica que s'ha fet servir per calmar el nadó i acompanyar-lo en el camí cap al son. Cantar una cançó de bressol va més enllà del senzill fet de distreure'l, ajudar-lo a dormir i demostrar-li el nostre amor. Es tracta d'una manifestació cultural que s'ha transmès de generació en generació. Avui, tot i que no està gaire estesa entre els pares molt joves, se sap que la cançó de bressol té una gran influència en l'ànim del nadó i que ajuda al seu desenvolupament.

Quan es canta a un nen de menys de sis mesos, els experts consultats recomanen fer-ho suaument i mantenir un ritme de veu baix i constant per no sobresaltar-lo. Quan ja és més gran, es poden incorporar més sons i quan comenci a parlar és bo afegir-hi paraules que li siguin fàcils d'imitar. "Ara bé, quan una mare o un pare que bressolen el fill estan de mal humor o angoixats és probable que aquests sentiments els traspassin al nadó amb el to de veu i la tensió acumulada al cos, i triguin a calmar-lo. Val molt la pena fer una mica de relaxació prèvia i aprofitar el to repetitiu de la cançó de bressol per crear-se una mena de mantra propi", suggereix la psicopedagoga Núria Prosa.

Les criatures que han estat bressolades amb cançons es mostren, segons han observat els metges en diferents estudis, "més receptius als sons i a mantenir durant més temps la seva atenció", ja que aquestes peces han estat una forma primerenca de concentrar-se a seguir un so que els ha despertat l'interès. La música en els nadons és molt important, ja que afavoreix el funcionament del cervell i ajuda a aprendre noves habilitats motores i socials. Encara que el nadó sigui tranquil i s'adormi al moment, és bo cantar-li una cançó de bressol perquè "reforçarà els vincles amb els pares i familiars i, a més, se sentirà millor".

Bressol de Nanas

El músic Javi Bermúdez, llicenciat en teoria de la literatura per la UAB, no pensava en tantes coses quan va decidir compondre una cançó de bressol per regalar a la Catalina Negri i el Lluís Arbós pel naixement de la Bruna. "Vaig pensar que era el millor regal que els hi podia fer, perquè desperta emocions i tot d'una connecta amb algun racó amagat i íntim de quan érem petits i quan ens n'havien cantat a nosaltres. Hi ha una mena de regressió cap a la infantesa", apunta. La cançó va ser tan bon regal que, juntament amb el naixement de la nena, els ha aportat un canvi vital. "Com que la Catalina és argentina i té tota la família al seu país, vam pensar que podíem fer un vídeo d'ella bressolant la Bruna amb la música de la cançó perquè coneguessin la nena. Ho vam muntar i va ser tot un èxit, el feedback va ser molt bo". Aquest va ser el germen de Bressol de Nanas (www.bressoldenanas.com), una petita empresa des de la qual Bermúdez, Negri -llicenciada en belles arts-, Arbós -càmera i llicenciat en multimèdia- i la psicòloga i ballarina Maria Ribera componen cançons de bressol personalitzades per encàrrec. Ofereixen tres modalitats: la Nana Arroró, amb una veu i un instrument, la Nana Bressol, interpretada a duo i orquestrada, i la Vídeo Nana, en què la cançó bressol personalitzada és la banda sonora d'un vídeo protagonitzat pel nadó i els pares.

"Creiem que és un regal únic, emotiu i innovador. Perquè coneguem millor el nadó, els pares omplen un formulari amb unes dades bàsiques i després fem una trobada perquè ens expliquin les seves necessitats i il·lusions. Nosaltres només som els mitjancers tècnics, però els protagonistes són ells i fem una feina d'equip. De fet, hem de crear una peça musical molt íntima perquè se la facin seva i quan la cantin els surti des del cor", detalla Ribera. "És una bona manera de vincular-te amb el teu fill, que estigui segur i acaronat. El contacte i el sosteniment són fonamentals en el creixement", assegura la psicòloga. Les lletres reflecteixen la realitat del nen, "com en l'última que hem compost, per a un nen que és un belluguet", diuen.

Negri reconeix que la cançó que el Javier va fer per a la Bruna li fa molt de servei. "Ha significat molt perquè és un recurs fantàstic a l'hora d'adormir-la i també de relaxar-me jo i desconnectar. Hem recuperat aquesta tradició oral tan maca de la qual ens havíem oblidat i que sovint es queda en els avis i no passa a generacions més joves", detalla. És el matí i la nena és als braços de la seva mare. Tot d'un plegat, els quatre es posen a cantar la nana, i la Bruna, que encara no té un any, para atenció i la reconeix. Se la veu feliç. "També li canto de dia per calmar-la, si la veig neguitosa", diu la mare. El Lluís, el seu home, li dóna la raó: "Aquesta emoció que vam viure en rebre la peça l'acaben vivint els pares que ens han demanat que componguem o filmem una cançó personalitzada. La reacció és una barreja d'emoció i satisfacció, amb molta alegria".

Reinventar-se

El desembre del 1928, el poeta Federico García Lorca va impartir una conferència a la Residencia de Estudiantes sobre les cançons de bressol infantils. El poeta concloïa que aquestes cançons, "des d'Astúries i Galícia fins a Andalusia i Múrcia, passant per Castella", tenien un to trist i melangiós. Lorca recorda com, fins i tot, hi ha lletres farcides de pors i amenaces com l'arribada del papu. "Així doncs, la lletra de les cançons va contra la son i el seu riu calmat", recordava l'autor.

Javier Bermúdez creu que un dels objectius de Bressol de Nanas és "capgirar aquestes versions tristes de les cançons de bressol tradicionals espanyoles i, fins i tot, amb retrets de les mares treballadores. La nostra proposta passa per compartir l'alegria de tenir un fill i bressolar-lo amb molt d'amor. Que sigui un moment especial".