TRINITAT GILBERT

Biblioteques: un espai per crear petits lectors

Fer-los estimar els llibres amb mil i una activitats

Biblioteques: un espai per crear petits lectors / FOTO: ENRIC BARTEL -AJ. PARETS V. Zoom

La Clara Jiménez de Andrés va entrar per primera vegada a la Biblioteca Can Butjosa, de Parets del Vallès, quan tenia 3 mesos. Hi va fer tallers de jocs de falda i de moixaines. Als 6 mesos agafava els de roba i se'ls mirava amb atenció. Als 2 anys assistia a totes les hores dels contes, que la biblioteca fa els divendres. Als 3 anys participava en les activitats Taula Camilla, en què pares, mares i criatures explicaven contes, i després els pares comentaven entre ells aspectes educatius i les criatures es quedaven amb els voluntaris i els bibliotecaris a llegir-ne més.

Ara la Clara fa 3r de primària, té 8 anys i llegeix llibres que indiquen a la portada que estan recomanats per a criatures a partir de 10 anys. És una lectora voraç, i desitja ser bibliotecària de gran. Esclar, encara va a Can Butjosa a fer tallers, com el d'il·lustració (un dissabte al mes) i el de poesia (un dilluns al mes). "La nostra relació amb la biblioteca és molt especial -diu la mare, la Sílvia-, perquè també va ser un espai on vam fer vincles, perquè compartíem i compartim una activitat que ens agradava i que ens feia estar bé".

"Tota aquesta feina que s'està fent a Can Butjosa té una protagonista sense la qual hauria estat impossible arribar fins aquí, que és la Mercè Escardó i Bas", diu la Gisela Ruiz, directora de la biblioteca. La Mercè va ser la directora de la biblioteca fins al setembre i hi ha treballat per difondre la lectura entre les famílies durant 30 anys.

Espai propi

Can Butjosa és un exemple de la feina que fan les biblioteques amb les criatures. A Salt, el Jordi Artigal, de la Biblioteca d'en Massagran, explica que al cor de la biblioteca hi tenen la bebeteca, un espai per als més petits, de 0 a 3 anys, amb llibres destinats a aquestes edats, que acull els pares i els fills. "Dos cops al mes, els dimecres i els divendres, tenim la biblioteca oberta només per a ells, perquè els permetem que durant aquelles hores els nadons saltin, corrin, parlin alt..." L'objectiu és que de mica en mica obrin els llibres, que els descobreixin, i que es facin seu l'espai.

I és que "el públic infantil sempre ha estat prioritari per a les biblioteques", afirma Carme Fenoll, cap del Servei de Biblioteques del departament de Cultura de la Generalitat. "Diria que a totes les biblioteques públiques de Catalunya s'hi programen activitats per a aquest públic i hi tenen programacions dividides en tres franges d'edat. La clau, com passa sovint, és el personal de les biblioteques que dinamitza la secció de cada centre".

És així perquè "les primeres edats són molt importants, les famílies estan molt motivades i es crea l'hàbit d'anar a les biblioteques i agafar llibres en préstec o utilitzar recursos digitals pensats per a ells". Ara bé, no tot s'acaba en aquesta edat, "amb la franja preadolescent i adolescent, moltes biblioteques estan fent bona feina: clubs de lectura, tallers de còmic, programes de ràdio...", apunta Fenoll.

Bona educació

I per què és tan important que les criatures vagin a les biblioteques des de tan petits? "Els primers països amb bons resultats educatius tenen bons sistemes bibliotecaris. En molts països nòrdics els dissabtes al matí trobes les biblioteques ben plenes de famílies, un fet tan normalitzat com anar a comprar el menjar de la setmana. Si les famílies tenen la rutina d'anar a llibreries i a biblioteques és natural que l'infant segueixi visitant-les. Si a més hi troben un bon bibliotecari que sàpiga aconsellar i sigui còmplice, aleshores allà hi haurà una estima inesborrable", conclou Carme Fenoll.

Conscients d'això, per exemple, la Diputació de Barcelona disposa del portal Gènius. Si passegeu una estona per la web, descobrireu que hi ha molts recursos, com ara recomanacions fetes pels bibliotecaris, jocs i una selecció de webs de fiabilitat provada a la pestanya "Set ciències".