BERNAT VILARÓ

Aplis per tocar el cel

El projecte llança al mercat 6 aplicacions per a mòbil dissenyades per alumnes de 4t d’ESO. Aquest primer curs es va tancar amb una exposició celebrada al TecnoCampus, on es van presentar 25 projectes

Aplis per tocar el cel   Primers graduats de l’mSchools / FOTO: MSCHOOLS Zoom

El projecte educatiu mSchools va celebrar el 6 de juny el seu primer acte de graduació a l’auditori del TecnoCampus. Els 25 equips finalistes de la primera edició del concurs App Contest, que va premiar les millors aplicacions per a mòbil, van presentar al públic els projectes en un espai d’exposició dinàmic. Així, van poder mostrar i explicar els processos de creació i disseny de les aplis, fetes pels alumnes de 4t d’ESO de Mobilitzem la informàtica, una assignatura que han seguit uns 6.000 alumnes de 196 centres de secundària catalans.

Després de l’exposició es van entregar els premis als treballs més ben valorats pel jurat, format per experts de l’àmbit educatiu i del desenvolupament d’aplicacions. En la categoria de gestió personal el premi se’l va endur l’Institut Torre del Palau de Terrassa per LifeBud, una apli dissenyada per fer un seguiment de les persones grans, que poden accedir directament a un servei d’emergència. L’Institut Ernest Lluch de Barcelona va guanyar la categoria d’oci gràcies a Armari Virtual, una apli amb informació sobre roba, consells de vestuari i llocs on comprar-la.

La categoria d’intercomunicació la va guanyar el Col·legi Sant Miquel de Barcelona per LongSchool, una apli dirigida als skaters amb informació sobre classes i llocs de pràctica. L’Institut Josep Vallverdú de les Borges Blanques es va endur la categoria d’ús de serveis de l’entorn gràcies a l’aplicació Turisme Garrigues, una guia de serveis de la comarca. Finalment, el premi a la millor aplicació educativa va anar a parar a Reus, a l’Institut Roseta Mauri, gràcies a DivertiApp, una apli dirigida a infants amb activitats múltiples com dibuixar, comptar i relacionar.

Pel que fa a aquesta última, Natàlia Rofín, Ana Martínez i Ioanna Lita, les seves creadores, ja l’han posada en pràctica amb els seus cosins petits, i expliquen que és per a nens d’entre 3 i 5 anys, “però també per als que tenen dificultats en l’aprenentatge”. “Volem que s’interessin per les noves tecnologies”, afirmen. El premi per a cadascun dels projectes guanyadors és desenvolupar les propostes d’apli de la mà de desenvolupadors professionals que les llançaran al mercat.

Solucions innovadores

Premis a banda, tots els projectes proposaven solucions tecnològiques a situacions quotidianes. Mar Peláez, de l’Institut Príncep de Viana de Barcelona, per exemple, explica que Combine It “serveix per intercanviar roba amb els amics sense haver de comprar”. Una altra aplicació ben curiosa és I-Toilette, de l’Institut Jacint Verdaguer de Sant Sadurní d’Anoia. Una de les seves creadores, Neus Amat, relata que permet localitzar els lavabos més pròxims: “Se t’obre un mapa i pots valorar-los segons si estan nets o no”.

Alba López i Anna Garcia, de l’Institut Dosrius, presenten SchoolCalendar, una eina “per visualitzar i compartir dates de deures i exàmens”. Víctor Marín, de l’Institut La Mar de la Frau de Cambrils, presenta ShouTenn com “una nova xarxa social on pots mostrar-te com a visible o invisible, indicar la teva ubicació actual i amb qui estàs, i buscar gent amb les mateixes característiques”. A Lleida han creat Dii Tangerine, una aplicació que evita que soni el mòbil quan no toca. “Pots indicar una ubicació, un horari i uns dies concrets, i el telèfon se silencia automàticament”, comenta Carles Pérez, de l’Institut Maria Rúbies.

Arnau Corredor i Ivo Carbajo, de l’Escola Virolai de Barcelona, presenten Ars Longa com l’aplicació que permet als turistes tenir més informació dels museus i els seus fons. D’altra banda, Marina Cabané afirma: “Els adults ja saben reciclar, però volem motivar els joves a fer-ho”. Per això s’ha ideat Recicla des del Col·legi Frangoal de Castelldefels, amb informació i jocs interactius.

Abuelita Dime Tu és la proposta de Carlos González, Carla López i dos companys més del Col·legi Sagrada Família de Santa Perpètua de Mogoda: “Si tens un familiar que viu sol li pots enviar una alarma programada, i quan ell prem el botó, a tu t’arriba un avís”, expliquen. Giselle Mata, Marta Álvarez i Núria Pi (IES Ernest Lluch de Barcelona) presenten Healthy Life, enfocada “a la gent que vol millorar els seus hàbits alimentaris”.

El projecte mSchools, impulsat per la Mobile World Capital Barcelona, ha aconseguit que Catalunya lideri la implantació d’un nou model d’educació que incorpora les solucions mòbils en el seu dia a dia. I tot aquest ventall de propostes en són una bona mostra.