X. TEDÓ

Així vivien. Camps d'aprenentatge

Així vivien
 Camps d'aprenentatge / FOTOS: MONESTIRS DEL CISTER Zoom

Saber per què els monjos van instal·lar el monestir al bosc de Poblet i conèixer els conflictes, fins i tot morts, que hi va haver amb els habitants de la zona per la importància dels seus recursos naturals com a element clau per a la seva supervivència. O descobrir d'on treien la tinta els monjos per escriure els seus pergamins i experimentar-ho en primera persona amb un taller d'escriptura en plomí després d'elaborar la tinta amb els materials recollits a l'exterior. Aquestes són algunes de les activitats que ofereix el Camp d'Aprenentatge dels Monestirs del Cister (Conca de Barberà), un dels 16 que hi ha actualment a Catalunya. Els camps d'aprenentatge (CdA) són serveis educatius del departament d'Educació que es van posar en marxa a mitjans dels noranta i que ofereixen al professorat i als centres docents la possibilitat de desenvolupar projectes de treball per a l'estudi i l'experimentació en un medi singular de Catalunya. L'estada en aquest espai facilita la descoberta del medi natural, social i històric de la comarca on està situat i fa incidència especial en els continguts de l'educació ambiental i de la interpretació del patrimoni, alhora que estableix un marc nou per a la convivència i la relació entre el professorat i l'alumnat.

Els CdA s'adrecen principalment a alumnes d'educació primària, de secundària, dels cicles formatius i del batxillerat dels centres educatius de Catalunya. Maria Assumpta Benaiges, directora del Camp dels Monestirs del Cister des de fa un any, després de 20 com a docent, explica que "majoritàriament són alumnes de cicle mitjà i superior de primària i de primer i segon d'ESO, però també d'infantil, i estudiants de segon de magisteri que volen veure metodologies diferents de treballar l'assignatura de medi per quan siguin mestres". Benaiges ho té clar: "Tot el que es vivencia s'aprèn d'una altra manera". En aquest sentit, subratlla que el principal benefici de l'estada en un camp és que "poden reforçar el currículum des d'un lloc singular, no a classe, sinó in situ , utilitzant materials o tècniques que a l'aula no podrien fer servir". N'és una mostra el taller d'escriptura en plomí i la trentena d'activitats paral·leles que organitza aquest camp ubicat a l'Alberg Jaume I de l'Espluga de Francolí. "Visitar el monestir de Poblet serveix per veure com es vivia a l'Edat Mitjana i com hem anat evolucionant fins ara", relata Benaiges, que afegeix que l'objectiu és que "els alumnes siguin els autèntics protagonistes treballant l'àmbit social, històric i natural d'una manera activa i participativa".

Menys alumnes

Les retallades als centres escolars no ha provocat que deixin de fer estades als camps d'aprenentatge, però sí que ha disminuït el nombre d'alumnes que hi participen. Benaiges remarca que "les escoles no es donen de baixa, tot i que sovint el nombre d'alumnes inscrits inicialment acaba sent inferior al final". La delicada situació econòmica de moltes famílies fa que renunciïn a la plaça que havien sol·licitat per als seus fills. I això que fins ara només havien de pagar l'estada a l'alberg o a la casa de colònies on té lloc el camp, que costa uns 24 euros -amb allotjament i pensió completa-. Un escenari que canviarà a partir del pròxim curs. El departament d'Educació ha introduït el copagament també en aquesta activitat educativa i ara s'hauran d'abonar 2 euros complementaris per als alumnes que s'hi estiguin un dia i 3 per als que facin una estada més llarga. Aquest suplement ha de servir per sufragar les despeses de material o de transport que implica l'estada. Malgrat l'encariment del servei, Benaiges assegura que "de cara a l'any vinent hi ha moltes sol·licituds d'escoles per passar uns dies" al camp, un fet que demostra el prestigi de què gaudeix aquesta activitat pedagògica.

El temps d'estada tampoc s'ha escurçat. La majoria d'escoles que s'hi apunten s'hi estan una mitjana de tres dies amb l'objectiu de fer el màxim nombre d'activitats. "Les estades van d'un a cinc dies perquè cada centre pugui escollir el temps que hi vol dedicar". De fet, els camps d'aprenentatge ofereixen la possibilitat de desenvolupar projectes específics d'un dia de durada perquè se'n puguin beneficiar els centres docents ubicats a la mateixa comarca. Del centenar d'escoles que han passat pel Camp dels Monestirs del Cister aquest curs, amb gairebé quatre mil alumnes apuntats, la meitat eren de la zona i s'hi van passar només un dia. Excepcionalment i condicionant-ho a projectes de treball concrets i a la disponibilitat dels camps, s'atenen centres educatius públics de fora de Catalunya. Sigui com sigui, els camps d'aprenentatge recomanen fer la reserva contactant directament amb els seus responsables quan s'obre el període d'inscripció, al mes de maig.

En resum, aquests espais busquen oferir al professorat i als centres la possibilitat de concretar i portar a terme projectes educatius basats en l'estudi i el coneixement del medi natural, social, històric i cultural de Catalunya. Una oportunitat que entre les quatre parets d'una aula no sempre és fàcil de portar a terme. Aquests espais, en canvi, permeten planificar, conjuntament amb el professorat, activitats educatives que desenvolupin les capacitats d'observació, de creativitat i sentit crític dels alumnes perquè es familiaritzin amb la investigació i amb les tècniques de treball de camp.