Criatures 06/09/2014

Així funciona internet

El CCCB ha posat al servei dels centres educatius una maleta pedagògica amb tot un seguit d’eines per conèixer i utilitzar millor la xarxa

Belén Ginart
2 min

¿Enviar un correu electrònic és sempre més ecològic que enviar una carta? ¿Quina importància té ser un país pobre o un país ric a l’hora de tenir una bona connexió a internet? ¿És possible utilitzar el WhatsApp en benefici de tota la comunitat? Aquests són alguns dels molts interrogants als quals dóna resposta la primera maleta pedagògica creada pel Servei Educatiu del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). Un material didàctic generat a partir del projecteUnivers Internet, un marc de reflexió “crítica i creativa” sobre el conjunt de tecnologies vinculades a internet.

La intenció del projecte és oferir als docents (i també als pares i a totes les persones interessades en aquest camp) les eines per entendre i conèixer millor la xarxa. I ajudar-los en la seva tasca divulgativa a l’aula, a fi que els alumnes -nadius digitals- siguin capaços d’entendre’n els mecanismes i, a partir del coneixement, fer-ne un ús productiu no només com a consumidors, sinó també com a generadors de continguts.

La primera maleta pedagògica del CCCB va començar a prendre forma arran de la primera activitat presencial d’Univers Internet, quatre sessions de formació adreçades a docents de secundària i batxillerat. La iniciativa és fruit de la suma d’esforços entre el servei educatiu del centre, que ha detectat les necessitats de docents i alumnes, i el CCCB Lab, encarregat de donar forma física a la maleta, amb l’ajut dels millors especialistes catalans en cada branca.

El material de la maleta es divideix en cinc unitats temàtiques, que volen entendre la influència de la xarxa sobre la persona, sobre la ciutat i sobre el planeta.

Unitats de treball

La primera unitat, Construint la xarxa, proposa construir una xarxa de comunicacions simulada. Amb aquesta activitat es pretén donar a conèixer l’estructura real d’internet tant des del punt de vista de la infraestructura física com de les implicacions socials. La lògica de la programació, la segona de les unitats, ofereix informació bàsica sobre el funcionament dels codis i llenguatges digitals, per entendre com es comuniquen els ordinadors.

A Xarxes socials i acció comunitària es donen les eines necessàries per crear una acció comunitària amb ajuda d’eines 2.0. En aquest cas l’objectiu és mostrar als alumnes com poden fer un ús positiu de les xarxes socials i com aquestes eines els permeten implicar-se en la comunitat. L’impacte ecològic d’internet, la quarta unitat, vol mostrar com les noves tecnologies deixen empremta sobre el medi ambient i com minimitzar-la. Finalment, Construint coneixement és una introducció pràctica a la Wikipedia que vol ensenyar els alumnes de quina manera poden contribuir-hi amb la redacció d’articles enciclopèdics.

Cada unitat de la maleta pedagògica disposa d’una guia teòrica per als docents, un llibret amb les pautes per organitzar l’activitat i el material necessari per portar-la a terme a l’aula (maquetes, cintes i fils, gomets, ninots, tisores, globus, retoladors…). Els centres en poden disposar des d’aquest mes de setembre, prèvia sol·licitud (933 064 135/ seducatiu@cccb.org) per un termini màxim d’un mes. Tots els interessats a coneixe’n els continguts, utilitzar-los a l’aula o fer-los servir com a material de referència els poden consultar i descarregar en format PDF a través de la pàgina web Cccbeducacio.org.

stats