TRINITAT GILBERT

“Així entenc el món”. La funció educativa del teatre

El teatre ajuda a crear una sensibilitat ètica. Per això hi ha escoles, com el col·legi Les Escolàpies del Masnou, que l’impulsen com a assignatura optativa des de primer fins a quart d’ESO

El col·legi Escolàpies del Masnou i el teatre tenen una relació estreta. Des de P-5 fins a 4t d’ESO aquesta escola ofereix assignatures i propostes als alumnes perquè pugin dalt d’un escenari amb un paper teatral après. De fet, tot va començar quan la professora Maria Rosa Falgàs va començar fa 30 anys a representar els Pastorets amb els alumnes de 7è i 8è d’EGB. Des de llavors, cada any, els alumnes que tenen la mateixa edat continuen encarregant-se de l’obra de Nadal, però ara els de 1r, 3r i 4t també tenen oportunitat de fer teatre.

“Curiosament les professores que impartim les optatives de teatre som exalumnes de la Maria Rosa Falgàs”, explica Mercè Rovira, professora de l’optativa de 1r Fem teatre i també de llengua i literatura catalanes. La professora de 3r és Núria Franquet, que també fa els Pastorets, i la de 4t, Sílvia Viladoms.

Mercè Rovira destaca tot el que aporta el teatre als alumnes. Per començar, és una hora en què es trenca el ritme habitual de classe, perquè s’imparteixen a la sala d’actes del col·legi. Per continuar, s’han d’oblidar de la vergonya, perquè deixen de ser ells mateixos per introduir-se en el paper d’un altre personatge. I funciona, “perquè molts alumnes que a classe són d’una manera a l’assignatura de teatre es transformen, estan més bé”. El fet de no fer examen i no fer teoria permet que els alumnes no se sentin tan pressionats: “Ells no se n’adonen, però acaben aprenent textos molt llargs, que gairebé seria com haver estudiat lliçons i lliçons”, diu Rovira.

Autoestima i fer equip

Aquest curs els alumnes de 1r han representat l’obra Mary Poppins. “El dia de l’actuació sempre és fantàstic, perquè ells tenen la responsabilitat de fer-ho molt bé perquè els estaran mirant els alumnes de primària, els companys de 1r d’ESO que no han impartit l’assignatura i els pares”, afegeix la professora. Rovira explica que ha comprovat que el teatre serveix per fer pujar l’autoestima als alumnes i els permet millorar l’expressió oral. “I també els ajuda haver de fer equips, perquè en una obra tots són necessaris i han d’estar molt ben coordinats, de manera que han de fer molta pinya”.

Per la seva banda, la catedràtica d’ètica Victòria Camps opina que “el teatre té una funció educativa essencial perquè ajuda a crear una sensibilitat ètica”. I per fer-ho més entenedor, posa un exemple: “La gent no descobreix què és la hipocresia mirant El Tartuf, però l’obra transmet bé aquest vici, millor que mil i una teories, de manera que El Tartuf reforça el coneixement moral, que els espectadors ja havien de tenir prèviament”.

Victòria Camps també sosté que el teatre ha de provocar dubtes, ha de fer pensar i reflexionar, ha de fer trontollar les certeses de les persones: “Li ha de fer estrany el que li és familiar”. Per això és tan important que els adolescents s’aproximin al teatre, perquè per fomentar-los l’esperit crític el primer pas és plantejar-los dubtes.

Finalment, el teatre alimenta la dimensió espiritual de les persones, i també els dóna una noció lenta i silenciosa del temps, dos fets que s’han convertit en grans valors en la societat actual.