ELISABET ESCRICHE

Agenda solidària per a mestres aclaparats

L’èxit inesperat d’una agenda digital creada per dues mestres ha derivat en una agenda solidària, dissenyada específicament per respondre a les necessitats dels docents 

Agenda solidària
 Per a mestres aclaparats L’Anna i la Carlota, / FOTO: CRISTINA CALDERER Zoom

Després de comprovar que les agendes per a professors eren totes iguals i que la majoria no responien a les necessitats dels docents, dues joves mestres, Carlota Hernández i Anna Palencia, van decidir l’agost passat elaborar-ne una de pròpia. La van fer en format digital, en tres idiomes (català, castellà i anglès) i la van pujar al seu blog - 2 profes en apuros, creat fa just un any- perquè altres docents se la poguessin descarregar, imprimir i enquadernar. La sorpresa va ser que només el primer dia més de 7.000 persones se la van baixar. “La gent ens demanava on la podien comprar i si hi havia versions en basc, asturià o gallec”, explica la Carlota.

Totes dues van decidir convertir aquestes peticions en un repte. Van convèncer una dissenyadora, Patricia Such, perquè les ajudés a elaborar una nova versió de l’agenda, amb una estètica encara més adaptada al professorat. Alhora, es van posar en contacte amb Save the Children per dotar la iniciativa d’un vessant solidari. Sabien que l’ONG té un programa que lluita contra la pobresa infantil a Espanya, en el qual l’educació és el fil conductor. “Els va agradar la proposta i vam decidir treballar conjuntament per transformar el projecte en la primera agenda solidària per a mestres: un 10% del total de vendes es destinaran a Save the Children”, puntualitza la Carlota.

La iniciativa, que també té el suport de l’Institut de la Infància o les direccions generals de política lingüística de Catalunya i Astúries, té un cost de 6.500 euros (se’n farà una tirada de 1.000 agendes), una quantitat inassolible per a aquestes dues docents. És per això que van buscar finançament a Verkami, la plataforma de micromecenatge que dóna suport a projectes innovadors i creatius. Gràcies a la campanya, que ha acabat aquesta mateixa setmana, les dues joves han aconseguit recollir els diners necessaris per publicar en paper la nova edició de l’agenda el curs que ve. Anirà acompanyada també per la creació d’una apli dirigida a mestres 2.0 que desenvoluparà l’empresa Gomeru Apps SL.

Divertida i funcional

L’agenda tindrà aproximadament un centenar de pàgines DIN A4 que inclouran fulls de contactes, espais per anotar els aniversaris dels alumnes, les tutories, plantilles d’horaris, d’avaluacions i d’observacions, un calendari anual i fins i tot gomets. “És divertida però, sobretot, funcional”, destaca la Carlota.

Però l’agenda no és l’únic experiment que aquestes dues mestres han impulsat aquest últim any. Mogudes per la passió per l’educació, a través del blog han volgut compartir experiències, materials, recursos i reflexions educatives que han tingut èxit a les seves aules perquè altres docents els puguin descarregar i aplicar a les seves classes. L’espai ha calat entre la comunitat educativa, ja supera les 10.000 visites mensuals i té més de 15.100 seguidors al seu perfil de Facebook. Una de les propostes que ha tingut més bona acollida és “la fabricació de neu” amb una “simple” barreja d’espuma d’afaitar i bicarbonat. El resultat: un material fred i blanc que permet als nens fer ninots de neu dins l’aula.

A més a més, en les últimes setmanes entitats com el RACC ja s’han posat en contacte amb elles perquè duguin a terme unes jornades de formació dirigides a pares. La clau de l’èxit? Ni elles mateixes s’ho expliquen. “L’únic que podem dir és que tenim temps, il·lusió i moltes ganes”.

L’Anna i la Carlota, ‘2 profes en apuros’

Anna Palencia i Carlota Hernández són mestres de P-4 i d’anglès, respectivament. Encara no arriben als 30, però l’Anna ja fa sis anys que treballa en una escola concertada de Barcelona, on durant aquest temps ha exercit de docent en tots els cursos de parvulari. La Carlota, un cop va acabar la carrera, va anar a Nova York a treballar un any d’ au pair per acabar de millorar el seu nivell d’anglès. També té experiència com a mestra d’escoles concertades, però fa un any va decidir fer el salt a la pública, on és professora substituta. “Em permet veure diferents escoles i realitats”, detalla. Tot i la feina, totes dues se segueixen formant. L’Anna fa un màster de psicopedagogia i la Carlota fa un curs d’aprofundiment de les matemàtiques.