XAVIER TEDÓ

Adolescents menys enganxats a la tele

Adolescents menys enganxats a la tele / FOTO: GETTY IMAGES Zoom

Les noves tecnologies, amb internet i les xarxes socials com a pilars, fan que cada cop els joves d'entre 13 i 24 anys mirin menys televisió. La denominada generació digital sap que pot veure el que vol quan vol. És, per tant, un públic més exigent que no es conforma amb el que ofereix la pantalla en aquell moment i prefereix el contingut a la carta d'internet que no pas la manera clàssica de veure la televisió. Que Espanya sigui l'estat d'Europa que més utilitza el canal YouTube per ordinador, amb un 87% d'internautes, exemplifica fins a quin punt estan canviant els hàbits dels joves en el consum audiovisual. Una tendència que es posa de manifest a casa nostra. El departament de premsa de Televisió de Catalunya remarca que "el temps que els joves dediquen a mirar la televisió ha anat especialment de baixa aquest 2012, en oposició total a la tendència en tots els altres segments, que torna a fer rècords". I és que curiosament quan el consum de televisió no deixa de créixer i cada mes supera l'anterior marca, els adolescents hi giren més l'esquena. Si el primer semestre del 2011 el temps de mitjana que els joves catalans veien la televisió era de 158 minuts al dia enguany ha estat de 143. Una realitat plasmada en l'estudi de la UOC La comunicació com a factor de canvi en la societat de la informació: internet en el context audiovisual de Catalunya quan remarca que el 70% dels enquestats miren menys la televisió des que fan servir internet. Alhora els adolescents cada vegada fan més coses quan miren la televisió com jugar a videojocs, navegar per internet, enviar missatges de mòbil o consultar l'agenda electrònica, subratlla el mateix treball realitzat per Imma Tubella i Carlos Tabernero.

Sempre connectats

Pol Alarcón no se separa mai de l'ordinador quan està davant la pantalla del televisor: "Miro el Facebook, el YouTube o el correu electrònic, poques vegades estic sense fer res mirant la tele". Les tres hores de mitjana que es passa veient-la sobretot les dedica a programes d'esports: "El Barça no me'l perdo mai, el de futbol i el de bàsquet, i si fan algun partit interessant de tenis, també". De fet, els partits importants del Barça, com els de Champions, lideren amb diferència el rànquing de programes més vistos pels joves mes rere mes. Les sèries ocupen la major part del temps que el Pol veu la televisió entre setmana: "Bàsicament en miro d'americanes que fan a Cuatro o La Sexta, com Castle o Vigilados ". Si no les pot veure el dia que les emeten s'ho mira per internet. En el lideratge dels informatius de TV3 també hi contribueixen els joves, especialment al migdia, cosa que situa aquest espai com un dels deu programes més vistos cada mes per aquesta franja d'edat. El Pol n'és un: "M'agrada saber què passa al món". En canvi, aquest jove de setze anys de Canet de Mar no veu un dels fenòmens televisius dels últims temps com Crackòvia , que molts mesos és el programa més vist pels joves amb una audiència mitjana del 10% i una quota de pantalla del 32%. Un altre dels productes estrella de la factoria de Toni Soler i companyia, Polònia , també agrada al públic jove i és un dels cinc programes que més veuen. En aquest podi particular elaborat amb els programes que més interessen als joves hi apareixen també l' APM i l' APM Extra : "Aquest el mirem bastant perquè amb els amics sempre diem frases que surten al programa" relata el Pol. El Zona zàping , No me les puc treure del cap , La Rier a i més recentment Gran Nord són alguns dels altres programes de TV3 que més triomfen entre els adolescents del nostre país.

Un clàssic: 'Els Simpson'

La popular sèrie de dibuixos animats de la cadena FOX que emet Antena 3 no passa de moda. El mes de juny passat es va convertir en el tercer programa més vist pels joves d'entre 13 i 14 anys amb una quota de pantalla del 45%. Cèlia Fàbregas, que acaba de fer dinou anys, no mira gaire la televisió però aquesta sèrie sí que la mira sempre que pot: "Fa molts anys que la miro i mai me n'he cansat, em fa petar de riure". No és l'únic programa que veu de les cadenes privades d'àmbit estatals: "Aquí no hay quien viva o La que se avecina són sèries que també em miro quan les fan". El número uno , el talent show musical que busca la nova estrella de la indústria discogràfica, és un altre dels programes d'A3 que ha tingut més tirada entre els adolescents els últims mesos i ha superat fins i tot Gran Hermano , que malgrat tot segueix tenint fidels entre els joves. I això que amb Jersey shore , el reality que emet la cadena MTV, li ha sortit un dur competidor. El programa que més polèmica ha aixecat als EUA i que també reuneix en una mateixa casa joves, amb la peculiaritat que surten de festa, comença a fer forat entre els joves, lluny encara, però, dels registres de les cadenes generalistes. El germà bessó de la Cèlia, el Martí, s'hi ha enganxat per la seva companya: "Sempre que som a casa em diu que posi l'MTV per veure-ho". Que el facin cada dia, a la tarda i a la mitjanit, hi ha contribuït: "El miren més les noies per veure qui s'ha embolicat amb qui, però al final de tant veure'l jo també vull saber com acabarà tot plegat". Analitzant les audiències, es confirma un fenomen que tampoc és nou: les pel·lícules tampoc captiven en massa el públic juvenil. Cap dels films que s'han emès els últims mesos ha aconseguit entrar en el selecte grup dels deu programes més vistos pels joves, que eviten alhora el gènere del documental.

Res de documentals

L'estudi del CAC elaborat per la Universitat de Girona i coordinat per Ferran Casas, Preferències i expectatives dels adolescents relatives a la televisió a Catalunya , mostra que els documentals, les telenovel·les i els programes del cor no agraden als joves. Per contra, la mostra, realitzada a més de cinc mil alumnes de 12 a 16 anys de tot Catalunya durant el curs 2005-2006, subratlla que les sèries juvenils, d'humor i el cinema configuren la tipologia de programes preferits pels joves. Sara Malo, doctora en psicologia per la Universitat de Girona que va participar en l'estudi, afirma que "el que més agrada als joves són les sèries protagonitzades per gent de la seva edat amb la qual es puguin indentificar i això explica l'èxit de productes televisius com Física o química ". En aquest sentit, el treball reafirma que si fossin responsables d'alguna cadena de televisió potenciarien "les sèries amb actors joves i també programes sobre temes quotidians i problemes que els afecten". La mostra dóna com a resultat que el 34% es decanten per telesèries amb actors joves; el 12%, per telesèries amb animació; el 9,71%, per pel·lícules, i el 9,65%, pels esports. Que els programes esportius segueixen sent camp exclusiu per als nois ho denota que un 16% els trien com a primera opció televisiva, mentre que només un 3% de les noies hi fan referència. El treball també recull les motivacions que porten els joves a mirar determinats programes i situa en primer lloc el fet de divertir-se, seguit de l'entreteniment, el desig d'informar-se o d'aprendre. Malo, membre de l'Equip d'Investigació en Infància, Adolescència, Drets de la Infància i la seva Qualitat de Vida, destaca que "els joves consideren que la televisió també ensenya, encara que ocupi la quarta posició".

Consum i benestar

Una de les novetats de l'estudi és la relació que s'estableix entre consum de televisió i benestar: "Com més televisió consumeixen més satisfets estan amb el seu nivell de vida, els seus grups de pertinença, la salut i el que han assolit fins ara", conclou Malo. També els alts consumidors de televisió, apunta el treball, estan més motivats a utilitzar altres tecnologies o a realitzar més activitats a la seva vida. Que un 63% dels adolescents tinguin televisió pròpia o que un 68% veurien més programes de televisió si no fos pels horaris posa en relleu el poder que encara manté la pantalla. "Els joves la miren perquè diuen que no tenen altres alternatives d'oci i la televisió és un dels recursos que tenen més a l'abast que els permet distreure's o desconnectar i compartir-ho amb els amics". Tanmateix, el treball deixa clar que "cada cop més els joves utilitzen altres plataformes com el mòbil o l'iPhone a l'hora de consumir programes televisius". Una tendència que anirà en augment perquè la televisió apareix com el tercer mitjà audiovisual que més els interessa, darrere internet i l'ordinador. I a un 40% no els agrada la publicitat.