ESTHER ESCOLÁN

Adéu, escola! Hola, vacances!

Com si fos un exercici de malabars, pares i mares dissenyen un pla d'atac per afrontar els 82 dies de vacances que tenen aquest any les criatures comptant amb un ventall d'opcions que inclou des de campus urbans fins a colònies, passant per la impagable ajuda dels avis Cal una bona organització per sobreviure a un llarg estiu

Adéu, escola!
 Hola, vacances! / AE C.ARREL Zoom

Definitivament, les planificacions del ministeri i les diferents conselleries d'Educació no tenen cap intenció de posar-nos-ho fàcil. Enfront de les quatre setmanes de vacances que tenim la majoria dels adults -tres si optem per reservar-ne una per a Nadal-, els més petits disposen de gairebé 12 setmanes per oblidar-se de llibres, pissarres, mestres... i fins i tot d'escriure el seu nom si s'ho proposen! En aquesta cruïlla, als pares i mares se'ns planteja un dels reptes més grans que hem d'afrontar any rere any: què podem fer amb la canalla en les tan summament generoses vacances escolars?

En paraules del professor de pedagogia aplicada de la UAB Francesc Xavier Moreno: "El més important és que les activitats que triem estiguin organitzades i respectin uns horaris i unes rutines, de manera que, tot i que la temàtica i les proporcions variïn, es reprodueixin unes dinàmiques semblants a les que tenen durant el curs, cosa que els faciliti al màxim tornar a l'escola al setembre". Una tasca que no es redueix només a vetllar perquè la canalla faci una horeta diària de deures o ens doni un cop de mà en les tasques domèstiques, sinó també a promoure l'activitat física, la lògica i la creativitat, la interacció amb altres persones i amb l'entorn, i a apropar els infants, per què no, a noves matèries que durant el curs no tracten, com és el cas del teatre i la música, la ciència i la tecnologia, la zoologia, etc. En aquest sentit, els pares han de ser els que prenguin la iniciativa i no han de deixar que els nens busquin com omplir aquest temps, ja que, tal com apunta Moreno, "per ells mateixos es passarien el dia sense cap tipus d'ordre, molt probablement abusant de televisió, ordinador i videojocs o, si no, voltant pel carrer amb els amics sense cap tipus d'objectiu". Definitivament, cal donar sentit al temps des d'un vessant educatiu.

Temps de qualitat

Tot i que no hi ha cap fórmula màgica, els experts aconsellen combinar activitats esportives i a l'aire lliure amb altres de més culturals i destinades a potenciar la curiositat innata dels més petits, sense oblidar-nos mai de compartir amb ells tot el temps possible, ara que fem un parèntesi a la feina o, fins i tot, gaudim d'una meravellosa jornada intensiva durant els mesos d'estiu. Molts cops, el que més els aporta a les nostres criatures és una estona de qualitat en família, xerrant, jugant, passejant i mostrant-nos cadascú com som, fet que reforça els vincles familiars. Així ho explica Moreno: "Les vacances escolars són una oportunitat única de compartir vivències i activitats diferents. És un temps molt valuós per buscar interessos comuns i intercanviar rols".

Cada casa, un cas

Julio Moreno (periodista) i Beatriz Cusí (administrativa) tenen dos fills, el Juli i l'Anna, d'11 i 8 anys, respectivament. Moreno i Cusí comenten que aquest any l'última setmana de juny els apunten al casal que organitza la mateixa escola, mentre que el mes de juliol el passen entre el Ripollès, amb els avis paterns i amb altres cosins, i un campus multiesport al qual els han apuntat la segona quinzena i on ells els visitaran els caps de setmana. Els pares del Juli i de l'Anna fan tres setmanes de vacances a l'agost, de les quals coincidiran en una, durant la qual estaran "amb ells a la platja" i miraran de "fer una sortida en cotxe pel sud de França tots quatre". En paraules del matrimoni Moreno-Cusí, "l'avantatge és que els nens seran fora de la ciutat durant dos mesos, oxigenant-se", i, "gràcies als avis, que encara són joves", podran "aprofitar l'opció de muntanya al juliol i platja a l'agost".

Per la seva banda, Estefania Rodríguez (autònoma) i José Antonio Aguilera (administratiu) són pares de la Lucía, de quatre anys. Aquest any, la Lucía passarà el mes de juliol a l'apartament de la platja amb la seva àvia materna i, després, a l'agost, seran els seus pares els que prendran el relleu. "L'any passat la nena va fer un intensiu de piscina una setmana i aquest any farà una setmana d'anglès a l'acadèmia on la portem normalment; són quatre hores diàries amb activitats dins i fora del centre", explica Rodríguez, que considera que "l'ideal és que els nens gaudeixin de llibertat sense obligacions durant l'estiu, però avui en dia, treballant tots dos progenitors, és pràcticament impossible i cal buscar alternatives".

Un esforç

Finalment, ens fixem en el cas de Tomàs Arenales (mecànic) i Cristina Pérez (educadora social), que tenen dos fills, l'Ignacio i l'Ariadna, de 7 i 11 anys respectivament. Són edats una mica distants pel que fa a gustos. Així, mentre que l'Ignacio passarà el juliol al campus multiesportiu de l'escola, l'Ariadna farà dues setmanes de campus i marxarà la resta del mes al poble amb els avis. A l'agost, s'hi afegiran els pares i el petit tres setmanes. "Tots dos treballem i pensem que aquesta és una bona combinació, per la varietat i perquè sabem que són en un lloc segur, de confiança", explica el matrimoni, tot i que afegeixen: "Posats a triar, preferiríem que totes aquestes activitats fossin més barates. Fem l'esforç perquè sabem que els tenen actius i entretinguts, que és el que importa".